Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Buskerud

Buskerud fylkeskommune

Postadresse: Postboks 3563, 3007 Drammen

Besøksadresse: Haugesgate 89, 3020 Drammen

Telefon: 32 80 86 79

Kontaktperson:

Antall produksjoner: 63

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

1950 Spionen (UKE 6)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Klokken er blitt 1950. Det strømmer toner fra en leilighet. Astrid Høyer sitter ved pianoet. Samtidig strammer støvsugerselgeren Frank Øye seg opp utenfor døren hennes. Han ringer på. Hun slutter å spille, går mot døren, så stopper hun. Skal hun åpne eller ikke? Hun kan jo på dette tidspunkt ikke ane hvilke fryktelige konsekvenser det ville få om hun åpnet døren. Bare et forkvaklet sinn, paranoid på grensen til galskap, kunne ane konsekvensene.STATSTEATRET ønsker med sitt prosjekt «Norge 1066-2066» å «skrive» fortellingen om Norge på nytt og bringe den ut i by og bygd for et stort publikum. Vår første produksjon var «1066 – Slaget ved Stamford Bridge», og vår siste blir en framtidsfabel av Norge i 2066. Planen er å lage ti forestillinger på ti år. Vi vil se etter og sammenstille fortid og nåtid. Hva går i loop? Hvilke fortidige hendelser, konflikter og personer har beveget vår samfunnsutvikling? Hva har det offisielle Norge bevisst eller ubevisst utelatt?Anmeldelse: AftenbladetAnmeldelse: Rogalands AvisAnmeldelse: Dagbladet

Aleine med tankane

Musikk, Trinn: 1-7
ALEINE MED TANKANE har berre éin utøvar – nemleg cellisten Frida Frederikke Waaler Wærvågen. Frida synest det er fint å sitja heilt, heilt aleine og spela for eit publikum. Ho kjem til å førebu seg veldig mykje, for ho veit at borna er flinke til å lytta medan ho speler. «Eg likar å prøva å sjå tankane til borna medan eg speler», seier Frida. Cellisten Frida trur at det er mogleg for publikum å kjenna att eit breitt kjensleregister, sjølv om samtalen er utan ord, og utan medspelarar - forutan dykk, elevane Frida møter.Etter konserten blir Frida igjen ei lita stund for å høyra kva elevane tenkjer om konserten, og om det dei har sett og høyrt.

Aleine med tankane - 5-7.trinn

Musikk, Trinn: 5-7
ALEINE MED TANKANE har berre éin utøvar – nemleg cellisten Frida Frederikke Waaler Wærvågen. Frida synest det er fint å sitja heilt, heilt aleine og spela for eit publikum. Ho kjem til å førebu seg veldig mykje, for ho veit at borna er flinke til å lytta medan ho speler. «Eg likar å prøva å sjå tankane til borna medan eg speler», seier Frida. Cellisten Frida trur at det er mogleg for publikum å kjenna att eit breitt kjensleregister, sjølv om samtalen er utan ord, og utan medspelarar - forutan dykk, elevane Frida møter.Etter konserten blir Frida igjen ei lita stund for å høyra kva elevane tenkjer om konserten, og om det dei har sett og høyrt.

Almir og puffene

Musikk, Trinn: 1-7
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg 9 magiske puffer! 
"Almir og puffene"  er en ordløs konsert som handler om Almirs oppvekst i Bosnia. Almir gjenskaper lydene i trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 
Visste du forresten at trekkspill kan puste? 

Anima

Musikk, Trinn: 1-7
Anima, betyr sjel på latinsk. Ordet klinger fint i øret, og det handler om tanker og følelser. Vi er alle forskjellige, med ulike tanker og følelser. I denne konserten kombineres mye forskjellig musikk i en form som nettopp kan gi rom for forskjellige tanker og følelser. Fiolinisten Catharina Chen regnes som en av de mest lovende unge, norske utøvere innen klassisk musikk. Hun har vært solist med alle de store norske orkestrene, samt orkestre i både Kina og USA. Hun er, som tidenes yngste, orkesterleder ved Den Norske Opera & Ballett. Nå kommer hun snart til skolen din!Som utøver har hun spilt på ulike plattformer, alt fra Arena di Verona med titusener av tilskuere til en liten gymsal med fem i salen. Dette sier hun om å spille for barn og unge: ”Gjennom mitt liv og yrke har jeg også i snart 7 år spilt en del skolekonserter rundt om i landet og fått lov til å vokse og lære meg selv å kjenne som kunstner. Barn er ufiltrerte, de er ærlige og de gir full tillitt til rommet og oss kunstnere. Derfra skapes øyeblikkene. Jeg kaller barna for 'raw', nettopp fordi de lever i nuet”Med musikken i fokus, og med hver enkelt elevs energi og tilstedeværelse, blir konserten unik i form av at hun spiller på elevenes energi. Slik er også elevene med på å forme konserten. Forberedelse til konserten
  • La elevene få informasjon om konserten gjennom å se videoteaseren i øverst på denne siden før besøket. 
les og hør mer om Catharina: Catharina Chens hjemmesideSe Catharina fortelle om å være konsertmester i OperaorkesteretCatharina Chen spiller for kongeparet: J. S. Bach "Konsert for tre fioliner og orkester i D-dur, 1. sats"

AWESOMNIA

Musikk, Trinn: 8-10
- Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.
Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening.  Med seg i Awesomnia har hun beatboxer Bjartur "BEATUR" Gudjonsson fra Island og Nick "SNATCH" Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.

Du er Awesome, de er Awesome, og sammen er vi Awesomnia!

- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap, men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!! 
- Frøya Kulturskole

Bak Kaptein Morten

Film, Trinn: 1-5
Morten er 10 år og bor hos en slem tante. Faren er kaptein på en båt og nesten aldri hjemme. Morten føler seg ensom og drømmer om å være kaptein på sin egen båt. Han bygger en lekebåt og ved hjelp av en krympemaskin blir han kaptein på sitt eget skip. Margrethe og Rory er animatører og har begge vært med på å lage Captain Morten. De vil vise og forklare hvordan en slik film blir til. Filmen er laget hos Nukufilm i Estland, Nord-Europas eldste og største dukkefilmstudio.
Uke 10, 11 og 12 2019

BESTILLINGSTILBUD: Juryklasse for Uprisen 2019

Litteratur, Trinn: 9

Bibliotekaren kommer 2018-19

Litteratur, Trinn: 8

Box Office

Musikk, Trinn: 8-10
Sett sammen to musikere som har lært seg skalaen lenge før de tilførte en ny ingrediens til musikken sin, nemlig beatboxing. Kun ett år etter at de etablerte seg som duo, vant de Frankrikes nasjonale Beatbox Team Championship! MEN, det som gjør at konserten deres blir så godt mottatt, og da særlig hos barn og unge, er at de ikke har glemt røttene sine. Box Office presenterer en særs original konsert takket være god kjemi mellom stemmer og instrumenter som sveiser hip hop og jazz sammen på en vakker måte. Resultatet: En unik opptreden som er både interaktiv og morsom uten at et eneste ord uttales! Konserten har vært en stor suksess i Frankrike for publikum fra 8 til 88 år.

BRØDRE & SØSTRE H18 (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Dei vonde tekstane 2018-19

Litteratur, Trinn: 8
Den Kulturelle Skolesekken: I ungdomsbøkene "Engel i snøen" og "Så lenge ingen ser oss" tek Anders Totland opp alvorlege tema som sjukdom, død og overgrep.

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.Tilgjengelige datoer:UKE 4108.10.18 - Manon (ballett)10.10.18 - Manon (ballett)11.10.18 - Manon (ballett)UKE 4506.11.18 - Svanesjøen (ballett)07.11.18 - Svanesjøen (ballett)08.11.18 - Svanesjøen (ballett)UKE 209.01.19 - Billy Budd (opera)10.01.19 - Billy Budd (opera)UKE 422.01.19 - Svanesjøen (ballett)UKE 712.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)14.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 819.02.19 - Ildfuglen/Vårofferet (ballett)UKE 927.02.19 - Rosenkavaleren (opera)28.02.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1006.03.19 - Rosenkavaleren (opera)07.03.19 - Rosenkavaleren (opera)08.03.19 - Rosenkavaleren (opera)UKE 1401.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)02.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)03.04.19 - Ny barokk/mesteraften (ballett)UKE 1509.04.19 - Tryllefløyten (opera)10.04.19 - Tryllefløyten (opera)11.04.19 - Tryllefløyten (opera)12.04.19 - Tryllefløyten (opera)

Det performative huset - moderne arkitektur i samfunn, film og mote

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Det var kombinasjonen av sosiale behov og teknologiske muligheter som skapte den moderne arkitekturen. Da storbyene vokste dramatisk i Europa og USA i løpet av 1800-tallet ble det behov for høye hus som kunne gi plass til mange kontorplasser. Det ble behov for store industrihaller med effektiv produksjon i godt lys. Moderne arkitektur blir ofte kalt funksjonalisme, med åpen romplan og god terreng- og tomtetilpasning. Samtidig er den knyttet til en frigjøring av kroppen, en sunn livsstil, endring av kleskoder og forenkling av dagliglivets og festens omgangsformer.Elevene lærer å se hvordan moderne arkitektur er blitt bærer av symbolverdier for økt velstand, vekst og frihet. Noen bygninger er blitt ikoniske og er brukt som scenografi i filmer og motefotografi. Nye bilmodeller og klesmote ses ofte mot en bakgrunn av elegante hus, alt fra kontorbygg og boligblokker til fantastiske eneboliger. 
En spesiell sjanger er der skurken i en spenningsfilm bor i det feteste huset, i det som er kalt for «skurkens reir». Koblingen av kriminelt mye penger og påkostede eneboliger har også gitt navn til en bestemt type hus, nemlig «Narcotechture».Elevene skal bli kjent med hovedtrekk i den internasjonale moderne arkitekturen, de store arkitektene, tekniske nyvinninger og lære å lese en grunnplan.

DUO Sara og Natalie

Musikk, Trinn: 1-7
BRA, BEDRE, BEST. Heia den som øver mest!Skal du bli skikkelig god i noe, må du øve eller trene mye. Uansett om du vil bli god i fotball, dataspill, eller i et instrument. Og når du har blitt ordentlig god, må du allikevel øve eller trene enda mer!Sara spiller fiolin og Natalie spiller piano. De er begge superflinke til å spille på instrumentene sine, men de må likevel øve når de vil lære seg nye stykker eller skal spille en konsert. Og akkurat som du sikkert synes det av og til kan være kjedelig å øve, sånn kan det være kjedelig for Sara og Natalie også – selv om de er både voksne og blant de beste på sine instrumenter. Men det som gjør at man likevel fortsetter å øve, er at det jo er så deilig når man endelig får det til!

Det synes både Sara og Natalie, og gledere seg til å vise hva de kan, når de kommer til din skole for å spille konsert!

En bror for mye 2018-19

Litteratur, Trinn: 3

Ensemble Allegria

Musikk, Trinn: 8-10
Et helt orkester kommer til skolen, og det er i seg selv ganske sprøtt!
Ensemble Allegria er unge musikere som ønsker å spille på en litt annen måte enn de fleste kammerorkestre. De spiller stående, uten noter, og vil heller se på hverandre enn å ha blikket ned i hvert sitt notestativ.De har spilt på mange store scener og festivaler, som Festspillene i Bergen, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival, og under ungdoms-OL på Lillehammer spilte de for 3000 skoleelever hver dag på Stampesletta.
Når de kommer til din skole, ønsker de helst å spille ute i skolegården, hvis været tillater det. Uten en eneste mikrofon eller høyttaler vil dere oppleve hvor mye trøkk det kan være i et klassisk ensemble.
NB: Vi er stolte over å kunne sende denne fantastiske skolekonserten ut til ungdomsskolene i Kongsberg og Øvre/Nedre Eiker. Vi har ventet et helt år på kunne gjøre dette, rett og slett fordi den er superpopulær i Den kulturelle skolesekken over hele landet. Disse 17 utøverne jobber heldigvis ikke gratis slik at der er en ekstra kostnad for DKS Buskerud å sende ut et slikt stort og fantastisk orkester. På grunn av kostnaden sender vi kun ut ett tilbud til dette distriktet for skoleåret 2018/2019. Det betyr ikke at vi reduserer musikktilbudet i DKS Buskerud, heller tvert imot – vi slår på stortromma og sender ut en gigant av en skolekonsert.
Utekonsert for 8.-10. trinn!
Værforbehold, musikerne spiller på svært kostbare instrumenter.
Hold av konsertlokale tilfelle konserten må flyttes inn på kort varsel.
REPERTOAR
  • John Adams (1947 - ): Shaker Loops (1983)
  • Heinrich Ignaz Biber (1644 - 1704) : La Battalia 1673 (en slagmarksskildring i flere korte satser))
  • Tschaikovskij (1840-93): Serenade for strykere i C-dur, opus 48 (1880)
  • Popmedley i spesialarrangement for Ensemble Allegria av Petter Winroth (2016)

Far din er en tyv 2018-19

Litteratur, Trinn: 6
 

Galderstjerna 2018-19

Litteratur, Trinn: 8

Glimt frå fortida 2018-19

Litteratur, Trinn: 6

GRØNLANDSŪTRAEN‎ (Fredrik Høyer)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Hvordan skape mening når hele verden bare er et ‘hæ?’
De har (minst) femti ord for «snø» på Grønland. I smeltegryta utenfor T-banen og Deli de Luca finnes et mylder av stemmer – et sted i lille Norge hvor du møter den store verden. Her går du rundt og er engstelig, kverner på de samme tankene. Du prøver å dra hetta over hodet og sette på en sang. Ikke tenke noe mer på det. Men det er allerede i gang.
Grønlandsūtraen er skrevet av forfatteren og poeten Fredrik Høyer, som også fremfører det. Stykket er omarbeidet for scenen av Mattis Herman Nyquist, som debuterer som regissør. Monologen er basert på diktsamlingen med samme navn, utgitt som bok og LP-plate under litteraturkonseptet Ferdigsnakka. I Grønlandsūtraen er temaet resirkulasjon: Hovedpersonens bekymringer og angst for verdens tilstand er noe som kommer og går, som i en loop. Det handler om hvordan vi hører og snakker om de samme tingene, om og om igjen. Er det i det hele tatt mulig å bryte ut av negative spiraler, de onde sirklene, hverdagslivets mønstre? Er det mulig å sette sammen alle de løse ordene og tankene, det fragmentariske og ødelagte, og skape ny mening i kaoset? Og hva er faktisk handling, og hva er bare prat?Regissør: Mattis Herman Nyquist. Lysdesigner: Øyvind Wangensteen. Komponist/lyddesigner: Gaute Tønder. «Selvironisk innsikt og åpen humor om klimaforandring, antibiotikaresistens, Tottenhams tap på hjemmebane og kjærligheten som et tapsprosjekt.» Aftenposten (Terningkast 5]
 «Fredrik fra Drammen hadde fortjent en klem. Men tekstene hans, de fortjener så mye mer. En hel verden, liksom.» Dagsavisen [Terningkast 5]

Hva vil folk si

Film, Trinn: 9-10
Spillefilmen Hva vil folk si tok Norge med storm da den kom på kino. I filmen følger vi 16 år gamle Nisha som lever et dobbeltliv. Hjemme med familien er hun en pakistansk datter, mens ute med venner er hun en vanlig norsk ungdomsjente. Når faren oppdager henne med kjæresten kolliderer hennes to verdener brutalt. Faren bestemmer seg for å kidnappe Nisha og plassere henne hos slektninger i Pakistan. I et land hun aldri har satt sine bein i før, må Nisha tilpasse seg foreldrenes kultur.
Uke 17 2019

Håp eller katastrofe 2018-19

Litteratur, Trinn: 8

I have a dream

Musikk, Trinn: 8-10
I Have a Dream er en berømt tale på 17 minutter som Martin Luther King jr., amerikansk prest og borgerrettighetsforkjemper holdt 28. august 1963 hvor han krevde etnisk likhet og en slutt på all rasistisk diskriminering i USA. Talen ble holdt fra trappene av Lincolnmonumentet under marsjen mot Washington, og var et vendepunkt for den amerikanske borgerrettsbevegelsen på 1960-tallet. Den ble hørt av over 200 000 mennesker og regnes som en av de mest betydningsfulle amerikanske taler på 1900-tallet.Talen handler om menneskerettigheter, likeverd og demokrati. Dette er tema som er like aktuelle i dag, uansett hvor vi verden vi befinner oss. Med utgangspunkt i utdrag fra denne talen, er formålet å skape diskusjon ved å sette rasisme og diskriminering på agendaen for ungdomsskoleelever. 

IRL - In Real Life

Visuell kunst, Trinn: 2-9
I utstillingen IRL møter elevene skulptur, maleriinstallasjon, digitalt trykk og tekstil. Utstillingen undersøker hvordan samtidskunstnere bruker symboler fra populærkulturen til å fortelle oss noe m vår egen tid; begjær, trender, utfordringer og tendenser. Kunstnerne i utstillingen bruker en tilsynelatende enkel symbolikk, men med alvorlige undertemaer. Hva gjør den digitale tilstedeværelsen med oss? Hvordan kommuniserer vi i postinternett tid? Hvorfor er populærkulturen så viktig i lesningen av vår egen samtid og hvordan iscenesetter vi oss selv i vår hverdag? Diskusjon rundt original/ kopi, luksusvarer/ samtidskunst og virkelighet/ avbildning er også noen av spørsmålene som vår formidler skal diskutere med elevene.
Utstillingstittelen referer til begrepet IRL, som står for forkortelsen In Real Life, altså i det virkelige liv. Kan man leve et virkelig på nettet? Lever man et virkelig liv selv om vi iscenesetter oss selv på forskjellige måter?

IRL - In Real Life VGS

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
I utstillingen IRL møter elevene skulptur, maleriinstallasjon, digitalt trykk og tekstil. Utstillingen undersøker hvordan samtidskunstnere bruker symboler fra populærkulturen til å fortelle oss noe om vår egen tid; begjær, trender, utfordringer og tendenser.Kunstnerne i utstillingen bruker en tilsynelatende enkel symbolikk, men med alvorlige undertemaer. Hva gjør den digitale tilstedeværelsen med oss? Hvordan kommuniserer vi i postinternett tid? Hvorfor er populærkulturen så viktig i lesningen av vår egen samtid og hvordan iscenesetter vi oss selv i vår hverdag? Diskusjon rundt original/kopi, luksusvarer/samtidskunst og virkelighet avbildning er også noen av spørsmålene som vår formidler skal diskutere med elevene.Verkstittelen referer til begrepet IRL, som står for forkortelsen In Real Life, altså i det virkelige liv. Kan man leve et virkelig på nettet? Lever man et virkelig liv selv om vi iscenesetter oss selv på forskjellige måter?UKE 41 og 42

Ishavspirater 2018-19

Litteratur, Trinn: 3

Jovan Pavlovic Trio - 5-7.trinn

Musikk, Trinn: 5-7
Jovan kommer fra Serbia men har bodd i Norge i snart 20 år.Jovan har spilt trekkspill helt siden han var en liten gutt (se bildet). Han har øvd masse hele livet sitt, og nå er han blitt voksen og kjempeflink. På denne konserten har han med seg to venner, og de er like flinke som Jovan! Nils Olav spiller Gitar og Gjermund spiller bass. Når disse tre kommer sammen blir det flott musikk med masse energi, men noen ganger spiller de rolige og triste melodier. Da klinger det vakkert og dempet.
Jovan har komponert all musikken selv,og den spenner fra øst til vest,fra Balkan-musikk til klassiske toner,og fra nord til sør,via norske folketoner,argentinsk tango og frem til afrikanske rytmer .Disse gutta gleder seg veldig til å spille skolekonserter for dere.

JØRGEN MOES VEI NR 13 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid

Katta i sekken: Lurivar og det hemmelege skrinet 2018-19

Litteratur, Trinn: 3

Kling klang - musikk for de minste

Musikk, Trinn: 0 år-3 år
Velkommen til en sanselig musikkopplevelse for de minste barna (0-3 år). Bli med Frøy Aagre og hennes saksofon på skattejakt etter spennende klanger! Hun tar barna med på en musikalsk oppdagelsesferd og utforsker klangen på de ulike instrumentene som hun finner, for så å sette det hele sammen til et lite "kling klang"-musikkverk. Etter forestillingen inviteres barna opp på scenen for å utforske og spille på instrumentene. Dette er en forestillingen der barna får være aktive og medskapende deltakereSagt om Kling klang: ”Barna satt som bergtatt. En fengende og behagelig stemning der barna også kunne være aktive. En god balanse mellom delaktighet og lytting” (Kråkeby barnehage)”En magisk stund med en fin kombinasjon av lytting og spilling”. ”Rolig, fengende og magisk”. ”Godt tilrettelagt for de aller minste” (Fagerborg menighetsbarnehage)Magisk! Det ble så harmonisk stemning, og det er tydelig at barna syns det var spennende med en annerledes musikkopplevelse. Barnegruppen så nesten trollbundet ut. Det var fint å se hvordan barna lyttet til de ulike lydene av instrumentene de selv fikk spille. «Det var fint» sier gutt 2 år med et stort smil mens Frøy spilte saksofon. ( Victoria barnehage) Les anmeldelse fra premieren på Kling klang under Oslo Jazzfestival her: Musikalsk meditasjon for dei aller minste

Kouame møter barna

Musikk, Trinn: 1-7
"På språket mitt (Gban) i Elfenbenskysten finnes det ikke ett ord for å synge, spille eller danse. Bare "Sah", som er alt på en gang - samhold, glede, fest, rytme og tromming!" - Kouame SerebaRytmesansen er universell og uavhengig av kulturell bakgrunn. Alle mennesker har rytme, det har ingenting med etnisk bakgrunn å gjøre. For Kouame Sereba er det viktig å vise at talent for rytme ikke er noe mystisk og eksotisk.

I Norge har vi gode forutsetninger for å utvikle en naturlig rytmesans, selv om mange tror at det må et varmt klima til for å kunne bruke den rytmiske sansen. I Kouames hjemland, Elfenbenskysten, skjer mange sosiale aktiviteter ute. Fest og feiring skjer rett som det er, og musikk og dans hører med på en naturlig måte. Kommer naboen forbi, eller en annen forbipasserende, blir han eller hun gjerne med på både lek og dans.I Afrika blir det spilt på trommer og danset til både hverdag og fest, til fødsel, dåp, bryllup og gravferd. Slik blir den afrikanske musikktradisjonen formidlet videre fra generasjon til generasjon. Trommer, sang og dans står sentralt i ritualer, fester og fortellinger, og i ulike faser som fødsel, oppvekst og død. Dette er kjernepunkt i den afrikanske kulturen.

Los Bando

Film, Trinn: 5-7
En norsk feelgood roadmovie! I denne komedien følger vi bandet Los Bando Immortale på en reise gjennom Norge. Med gassen i bånn og rayllysjåfør Martin (Jonas Oftebro) bak rattet må bandet bryte lover og regler, trosse foreldre og egne helter for å rekke frem til NM i rock. Drivkraften er stor, men hindringene kanskje enda større - vil de rekke frem i tide?Det er få norske filmer som bygger på originalmanus , men Los Bando er laget av ekte menneskehender! Og filmen har vunnet priser over hele verden siden premieren!
Uke 13 2019

Mellom Oss

Film, Trinn: VG1-VG3
380 filmskapere-1 film! En film om lykke, forventninger, grenser og motgang.
Våren 2016 ba fimskaper Charlotte Røhder Tvedt vanlige mennesker over hele landet om å filme sin verden. Resultatet er blitt Norges første dokumentar bestående bare av innsendt film. Over 900 bidrag har blitt til én historie, satt sammen av en dreven filmskaper med blikk for sammenhenger og kontraster. Vi får ærlige glimt av hverdagen til helt vanlige mennesker: jenta som savner faren sin, gutten som gråter i bilen på vei til jobb og studenteten som savner venner.Regissør Charlotte Røhder Tvedt studerte dokumentarfilm ved Høgskolen i Lillehammer og har jobbet som regissør, produsent og manusforfatter siden 1994. Mellom Oss vant publikumsprisen under OsloPix i 2017.(kan bestilles i uke 3 og 5 2019)

Mine brødre

Litteratur, Trinn: VG1-VG3

Møte med musikk

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Arbeidsinstituttet. Ta kontakt med DKS-administrasjonen om dere ønsker Møte med musikkFacebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

NATIVES av Glenn Waldron H18 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 8-10
NATIVES er en forestilling om hvordan ungdom vokser opp som innfødte i den digitale verdenen. Vi møter tre 14-åringer som alle har ganske dramatiske opplevelser på bursdagen sin. Gjennom tre monologer som vever seg inn i hverandre ser vi hvordan livene deres preges, formes og uttrykkes sømløst i både den virkelige og den digitale tilværelsen. Samtidig er det kort og godt en forestilling om å ikke lenger være barn. Og om hvordan verden kan gi deg et ganske solid slag i trynet når du tar skrittet ut fra det trygge og kjente i barndommen.Dramatiker: Glenn WaldronOversettelse: Kristofer Grønskag
Regi og Scenografi: Nils Petter Mørland
Dramaturgi: Kristofer Grønskag
Videodesign: Oscar Udbye
Musikk: Hanne Hukkelberg​​​​​​​
Kostyme: Cathrine SchermannForlag: Nordiska ApS

No Man is an Island

Film, Trinn: VG1-VG3
Carlos, Erffan og Amir treffes for å bade og pilse da en mann ankommer elvebredden og sier at han heter Jesus. Med seg har han et budskap om toleranse, forsoning og brorskap. Novellefilmen No Man is an Island handler om fordommer, tilhørighet og vennskap- og er en imponerende debut av en ung, norsk filmskaper. No Man is an Island er en norsk film laget av en iraner fra Bekkestua, med strålende skuespill av en somalier fra Kristiansand, en kenyanser fra Finnsnes, en baluchistaner fra Oslo og en chilener fra Tromsø. Det er ikke så verst. (Rushprint  nr. 4, 2017)Awards
 2017 - BIFF - Bergen International Film Festival - “Best Norwegian Short Film”
Ali Parandian (regissør) og en av skuespillerne fra filmen besøker skolen med filmen. Etter filmen snakker de med elevene om hvordan filmen har blitt til.

NO. 4

Musikk, Trinn: 8-10
Døtre av Oslo
Emilie, Julia og Ingeborg har spilt sammen i mange år. De er bestevenner, og burde kanskje kalt seg "bestevenn-bandet". I stedet ble navnet No. 4 - siden det var det fjerde navnet på bandet.

De skriver morsomme og rare sanger på norsk, som handler om små og store ting. Hverdagen. En følelse. Livet.

De har sitt hjerte i Oslo, hvor de har bodd og spilt musikk sammen hele livet. De kunne kanskje vært døtrene til De Lillos. I hvertfall høres de litt sånn ut.Greit jeg innrømmer at jeg har googlet deg mer enn en gang
Jeg veit hva du tjente ifjor
Og ditt mellomnavnDet tar tre minutter med bil fra mitt hus til deg
Og via torshov er alternativt kortest gangvei
Og du er født i samme stjernetegn som meg
Jeg er skyldig i middels grov spionasjejeg har scrollet din vegg minst to tre år tilbake
Du er midterst i en søskenflokk på tre
Og jeg veit hva moren din jobber medMen jeg lover jeg er ikke gal
Men heller ikke helt normal
Jeg er morsom og snill og grei
Og litt betatt avdeg(fra sangteksten "Litt Gal")Bli litt kjent jentene i No. 4 i videoen "Om lite og stort" .
Her treffer vi dem før de hadde gitt ut så mye som en singel.
Heldigvis er de i dag fortsatt gode venner, og slapp nettop sitt aller første album "Henda i Været" - til strålende kritikker.Les denne fine artikkelen om NO.4 : Historiefortellerne

Norsk bergverksmuseum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Norsk Bergverksmuseum er lokalisert i den gamle smeltehytta i Kongsberg sentrum og i Saggrenda, 8 km vest for byen. Museet i Kongsberg består av Sølvverksmuseet, avdeling for bergindustri og norske mineraler, Den kongelige Mynts museum, Kongsberg skimuseum og Kongsberg Våpenfabrikks museum. I Saggrenda ligger Sølvgruvene med tilhørende daganlegg. Norsk bergverksmuseum kan tilby 2 opplegg for skolene:1. GEOLOGIUndervisningen foregår i utstillingen Metaller - fra mineral til identitetsskapende objekt.I vårt globale samfunn knyttes mange mennesker sammen ved hjelp av elektroniske produkter. Dette hadde ikke vært mulig uten metaller. Men hvor kommer metallene fra? Hvordan blir de fremstilt? Hvilke sosiale og økologiske konsekvenser kan mineralutvinningen ha?Utstillingen er delt i tre moduler: Utvinning, gjenvinning og gruver, samfunn, miljø og konflikt. Med en blanding av dokumentarisk fotografi, illustrerte fakta, utstillingsarkitektur og diskusjonstekster spesielt skrevet for utstillingen av professorer, journalister, miljøvitere etc. oppfordrer utstillingen ungdommer til å diskutere de spørsmål som dukker opp i forbindelse med mineralutvinning og forbruksvaner.2. HISTORIEUndervisningen foregår i Sølvverkets samlinger og industriavdelingen.Aktuelle temaer:
  • Hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært grunnlaget for utviklingen av Kongsbergsamfunnet.
  • De to verdenskrigenes virkning for Kongsbergsamfunnet – opprustning før og under den første verdenskrig, nedrustning i mellomkrigstiden, den kalde krigen. Med utgangs punkt i utstillingene gjennomgår museets pedagog det aktuelle temaet. Deretter besvarer elevene spørsmål knyttet til utstillingene og det som er blitt fortalt.






Nå er du gud igjen av Anders Duus (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
En gutt og en jente ender opp på gangen på skolen. Fra to vidt forskjellige miljøer og med helt ulik bakgrunn begynner en samtale om hvem man er, hvorfor man er det og om Gud har noe å gjøre med den saken i det hele tatt.
Oversetter: Toril SolvangRegi: Victoria MeirikScenografi/kostymer: Gjermund Andresen

Piksel - en pop-up utstilling

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Målet for prosjektet er å skape et annerledes og interaktivt møte med samtidskunst i skoletiden, og gi elevene en storslått wow-opplevelse.En mobil pop up-utstilling dukker opp på skolen og to formidlere hjelper elevene med å pakke ut og bygge en kunstinstallasjon i skolegården. Når installasjonen er ferdig montert blir den fotografert fra luften av en drone. Dette er en annerledes kunstopplevelse som vil endevende skolegården for en dag.
Prosjektet ”Piksel” tar elevene med på en kreativ reise inn i en fargerik verden som gjemmer seg i et bilde. Installasjonen kan oppleves som en skog av farger; en slags labyrint man kan gå inn i, ta på og betrakte på avstand. Gjennom denne interaktive opplevelsen vil ungdommen få et unikt møte med samtidskunst.Prosjektet ønsker å vise oss to forskjellige inngangsporter for å lese verden: top down eller bottom up. Dette kan igjen gi oss verktøy til å forstå kunst. Elevene kan gå inn i installasjonen og erfare hvordan den oppleves på stedet, som en ren og visuell opplevelse som endrer skolegården, for deretter å se den fra et fugleperspektiv. Hva gjør det med en opplevelse når man får avstand til den? Hvordan oppleves installasjonen når den erfares utenfra, sett fra luften gjennom et dronebilde?Utstillingen er skredersydd for ungdom og opptil 30 elever får mulighet til å være med å montere selve installasjonen. Vi starter kl. 10:00 og elevene må sette av minimum 3 timer. Etter installering kan opptil 90 elever oppleve verket og dronefotograferingen på nært hold. Resten av skolen kan følge med på bygging og dronefotografering fra vinduene og via live-feed på egen facebook-side. Vi gjør oppmerksom på at dette kan endre seg, da produksjonen er under utvikling. Vi sender program for dagen når dette nærmer seg. Formidlingen har et værforbehold og kan ikke gjennomføres ved dårlig vær.Utstillingen er laget i et samarbeid mellom Den kulturelle skolesekken i Buskerud, Haugen og Zohar Arkitekter, og Buskerud Kunstsenter.

PLOPP

Musikk, Trinn: 1-7
Plopp er bandet som får deg til å digge rock! Med humor og spilleglede blir man ledet inn i en verden full av overraskelser. Tre musikanter på sine instrumenter er alt som trengs!Elevene kan gjerne se videoen over før konserten.Denne konserten kan forankres i: Musikk. Se lenken til kompetansemål til høyre på denne siden.

På nært hold

Visuell kunst, Trinn: 2-9
De siste årene har kunstscenen vært preget av en tendens der materialitet, taktilitet og det fysisk nære kunstverket er i økende fokus. Dette har ført til at mange kunstnere i større grad utforsker selve materialet og mulighetene det gir. En av grunnene til dette kan være at vi mennesker forholder oss til en stadig mer virtuell virkelighet; en hverdag som kan leves gjennom en finger som trykker på en skjerm. Å opphøye det sanselige, håndlagede og unike kan være en naturlig reaksjon på dette.
I utstillingen På nært hold møter elevene seks kunstnere som nærmer seg denne tematikken på ulikt vis. Hanne Friis farger objektene sine for hånd med tørkede lus og kongler, Ivan Galuzin bruker naturlim til feste beinrester på lerret, Ingri Haraldsen & Petter Buhagen har synliggjort det tilsynelatende usynlige, Margrethe Loe Elde har gjenbrukt gamle tekstiler og laget en skulptur, mens Ellen Henriette Suhrke tar oss med på en taktil omvisning, arrangert for blinde deltakere i Botanisk hage i Oslo.
Gjennom kunstverkene i utstillingen kan man diskutere spørsmål som: Hvilke sanser bruker vi i vår hverdag? Hva gjøre at noe tiltrekker mens annet frastøter oss? Hvordan forholder vi oss til det kroppslige i vår stadig mer digitale hverdag?

Rasmus og verdens beste band

Musikk, Trinn: 1-7
Rasmus og Verdens Beste Band har tidligere gitt ut fire kritikerroste barneplater. De har mottatt tre Spellemannspriser og flere av sangene har blitt til teaterstykker. Puppan te pappa på Trøndelag Teater i 2014 og Snøhula på Nord-Trøndelag Teater i 2016. I tillegg har bandet laget musikken til NRK SUPER,s populære serie om "KOSINUS". Den nye plata "Banjo på badet" er produsert og mikset av Kåre Vestrheim og Mike Hartung, og utgis av Grappa musikkforlag.  

Rasmus og verdens beste band - 1-4.trinn

Musikk, Trinn: 1-4
Rasmus og Verdens Beste Band har tidligere gitt ut fire kritikerroste barneplater. De har mottatt tre Spellemannspriser og flere av sangene har blitt til teaterstykker. Puppan te pappa på Trøndelag Teater i 2014 og Snøhula på Nord-Trøndelag Teater i 2016. I tillegg har bandet laget musikken til NRK SUPER,s populære serie om "KOSINUS". Den nye plata "Banjo på badet" er produsert og mikset av Kåre Vestrheim og Mike Hartung, og utgis av Grappa musikkforlag.  Lokalet må blendes slik at det blir mørkt.Medvirkende: Rasmus Rohde, Kriss Stemland, Erlend Smalås Tekniker lyd/lys: Anders Haugen Scenografi: Monica Nestvold Opplegg og regi: Ane AassProdusent: Rohde & Aass Produksjoner Rasmus og Verdens Beste Band er støttet av Norsk Kulturråd,  FFUK og Sør-Trøndelag Fylkeskommune

Rasmus og Verdens minste band

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
Rasmus og Kriss er to musikanter fra Trondheim. Rasmus er Rasmus, og Kriss er Verdens minste band. Sammen spiller de sanger. Tynne sanger, smale sanger, rotete og rampete sanger, sanger med utestemme og sanger med innestemme, teite, redde, dustete og kanskje til og med noen skikkelig søvnige sanger. En sang heter feks. "Puppan til pappa", en annen heter "Tuba i nesen", en tredje "Kosinus sangen", og den handler om en drage som spiser tall.Barnehagene får tilsendt plakat og postkort i forkant av konsertbesøket. Det er fint om barna får en postkorthilsen hver før konserten. Som en liten forberedelse til konserten kan barna få høre på Ballongsangen som dere finner i lenken til høyre på denne siden, og se videoen av ballongsangen som ligger øverst på denne siden. Rasmus Rohde og Kris Stemland spiller ellers i Rasmus og Verdens Beste Band som er et prisbelønnet barnemusikkband fra Trøndelag. Bandet har gitt ut fire plater, fått fått to spellemannpriser og fått satt opp sin egen musikal på Trøndelag Teater.  Medvirkende: 
Rasmus Rohde - gitar/sang
Kriss Stemland - div instrumenter/sang

Regiveiledning: Ane Aass
Produsent: Nina C Dahl



Selfie VGO

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Trommeslager, komponist og multimusiker Andreas Bratlie møter oss helt alene med sitt musikalske selvportrett Selfie.
Det handler om å bli sett, og ikke. Om følelsen av adrenalin når alt raser av gårde i høyt tempo. Så roer det seg plutselig, alt står stille. Ingen likes. Er det ensomhet, eller erkjennelsen av å være alene i verden på sosiale nettverk?Med beatboksing og marimba, trommer, sang og videografikk spiller Andreas Bratlie en konsert inspirert av livet  på sosiale medier.

Skumle skurker og mystiske mordere 2018-19

Litteratur, Trinn: 6
Før i tida var det kanskje enklere å gjemme seg bort fra politiet hvis du hadde gjort noe galt. Men ble du tatt, var straffen både hard og brutal.

Skygge-der fortellinger skapes 2018-19

Litteratur, Trinn: 8

SLØTFACE

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Sløtface vant nylig Spellemannsprisen for albumet «Try Not To Freak Out» og har fått strålende kritikker både internasjonalt og her hjemme. De siste årene har bandet turnert massivt i hele verden. Da de ga ut albumet «Try Not To Freak Out» sto et samlet internasjonalt og norskt pressekorps bak dem, og hyllet deres poppunk, som verken er redd for å uttrykke holdninger eller meninger.

Selv fortalte Sløtface følgende om albumet: 
- Det handler om å være i 20-årene og det å egentlig ikke vite hva du gjør med livet ditt. Det handler om angst og skyldfølelse og å alltid kjenne på at det du gjør er litt feil. Akkurat som du alltid er på feil sted.
- Vi ville fortelle de typiske mannlige indie-historiene fra et kvinnelig perspektiv, understreker Sløtface.

Som om himmelen revna

Film, Trinn: 8-10
Filmskaper Eivind Landsvik liker å blande stygt og pent. Møt mannen bak fjorårets fineste, rareste  og mest prisbelønte musikkvideoer; Loff med Mae & Chirag, Boys med Lars Vaular & Astrid S. og Som om himmenelen revna med Daniel Kvammen. 
Uke 4 2019

Sousou & Maher - Made of music

Musikk, Trinn: 8-10
MADE OF MUSIC
Sousou og Maher vokste begge opp i musikere og det var interessen og kjærligheten til den vestafrikanske koraen (en harp lute) som brakte dem sammen. En viktig retningslinje for troubadourkulturen - som kora er en del av - er bevaring av den musikalske arven gjennom musikernes kontinuerlige søk etter nye måter. I Sousou & Maher Cissoko saken betyr det en fantastisk kora lek og sjelfulle sang kombinert med en rytmisk energi og innflytelse fra reggae, mbalax, folk, sjel og jazz.  Etter arv fra Cissoko-familien av vestafrikanske griots, gir sangene en viktig melding om å komme sammen og skape lenker i stedet for grenser mellom land og mennesker. Dette er understreket av duoen synger på fem forskjellige språk!

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper, og røde nebb.

Sarah Camille forteller historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne konserten er en blanding av musikksjangre som jazz, basisliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sammen med Sarah Camille sin slam-poesi blir det superfint.

Tabber og tangenter 2018-19

Litteratur, Trinn: 6
Tabber og tangenter tar sikte på å la elevene erfare hvordan både ord og musikk påvirker fantasien vår, og bevisstgjøre dem på virkemidler de til en hver tid omgis og påvirkes av. Og ikke minst: øke elevenes leselyst gjennom en god litteraturopplevelse

Teaterkomiteen V19 (Brageteatret i samarbeid med Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
Alle historier har blitt til en gang. Noen har tenkt på hva hovedpersonen ønsker å oppnå, hvilke valg den slemme skurken tar og om fortellingen ender godt eller dårlig. Noen har tatt valgene for alle som er med i historien slik at noe spennende kan skje. Å lage en historie handler nemlig mest om å ta valg – stjele flyet eller ikke, kysse gutten eller ikke, gjemme seg eller ikke, rekke opp hånda eller ikke...I Teaterkomiteen får barna være med når historien blir til. En interaktiv og improvisert forestilling der publikum på forskjellig vis får påvirke valg som dukker opp i historien.
For hva er egentlig et valg? Betyr det noe hva vi velger? Både i historier vi lager – og ellers.
Teaterkomiteen har blitt til fordi Brageteatret og Det Andre Teatret har valgt å samarbeide!
Regi: Nils Petter Mørland
Scenograf: Monica Nestvold
Kostyme: Cathrine Schermann
Lydimprovisatør: Toto Kruse
Til kulturvertene
Det er helt umulig å fortelle hva denne forestillingen handler om på forhånd. Det er nemlig elevene som bestemmer hvor historien skal begynne, og hvem som er hovedpersonen! Derfor er det lurest å si til medelevene at alle må være med å foreslå ting, når skuespillerne spør. Ganske rart og stillig?
Det er tre skuespillere med hver gang, og to teknikere, altså 5 tilsammen. De blir glade for kaffe og vann når de kommer til skolen, men ellers har de med seg matpakke sev.Det er fint om dere ordner publikumsplasser med matter, benker og stoler i det området teknikerne mener det passer best.Dersom dere tenker å si noe til publikum, passer det best etter at forestillingen er ferdig. Dette kan dere snakke med skuespillerne om når de kommer til skolen.God fornøyelse!

Transitt

Visuell kunst, Trinn: 2-9
Utstillingen Transitt presenterer arbeider av fem kunstnere som ble vist under Østlandsutstillingen 2014. Verkene viser samtidskunstens engasjement i forhold til aktuelle problemstillinger i dagens samfunn. Kunstverkene omhandler på forskjellig plan møter mellom ulike kulturer, mennesker og relasjoner. Hvordan kan det se ut når kommunikasjonen på en eller annen måte bryter sammen, og menneskene blir presset inn i en situasjon der de ikke lenger bestemmer over seg selv? Kunstnerne bruker forskjellige virkemidler til å fortelle sine historier. Temaet i utstillingen blir fortalt gjennom en stor spennvidde. Vi møter foto, video, broderi og tekstilinstallasjon. Alle kunstverkene har til felles at de klarer å formidle følelser vi alle kjenner igjen i våre liv.
Shwan Dler Qaradaki viser i sine arbeider tilhørighet til to kulturer. Han leter i sine arbeider etter en identitet som gir plass til å være i både den vestlige og østlige kulturen. Med stort alvor problematiserer han den frustrasjonen som kan oppstå når to kulturer møtes. I sine arbeider diskuterer han konsekvensen dette kan få. I utstillingen viser han videoen «Russian Rulette» som refererer til det russiske sjansespillet der deltakere spiller med livet som innsats og utfallet kan være fatalt. Handlingen foregår i irakiske Kurdistan og i filmen ser vi en bil som kommer kjørende over fjellet. Underteksten refererer ikke til det som skjer i bildet, men til nyhetene på radioen som blant annet omhandler realitystjernen Kim Kardashian og popidolet Justin Bieber.To av kunstnerne i utstillingen, Gelawesh Waledkhani og Anna Østerberg, bruker broderi som virkemiddel i sine arbeider. Broderi har fått en stor og viktig plass i samtidskunsten som en motreaksjon til skjermkulturen. I broderiet tas tiden tilbake og hvert sting blir i disse to verkene et bilde på solidaritet og kjærlighet i forhold til et annet menneske.Gelawesh Waledkhanis, «Burnt Generation/ Forbidden to Write About You» tar utgangspunkt i dagboknotater og brev etter den kurdiske menneskerettsaktivisten, journalisten og læreren Farzad Kamangar. I arbeidet diskuterer kunstneren hvilke konsekvenser frie ytringer kan få i dag. Han ble fengslet og senere henrettet i Iran. I denne installasjonen broderer kunstneren hans dagboknotater med sitt eget hår som tråd.I Anna Østerbergs tekstilarbeider blir ord brodert langsomt inn. Historien hun forteller får en tilstedeværelse gjennom broderiet som understreker og tar inn over seg smerten og gleden i forhold til en far. «Allan serien» viser deler av en fortelling om en far og en datter. Faren står sentralt i fortellingen, men det er datteren som beskriver opplevelser og situasjoner fra en felles historie. Historiene skildrer det gode, men også det vonde. Anita Hillestads fem fotografier, Atma, Joanna, Johanna, Liv og Kia forteller om Brakkebygrenda, en okkupert vognplass i Gamlebyen i Oslo. Fotografiene skildrer livet som husokkupant. Hennes fotografier gir et bilde av en livsstil som ikke er i fokus i dagens samfunn. Hvordan blir mennesker behandlet i vårt samfunn om de lever på en annen måte? Hvordan overleve når man velger å leve stikk i strid med vanlige normer? I Transitt vil publikum se arbeider med særlig fokus på kvinnene i dette miljøet. Damene representerer selvstendighet og styrke i det å ville klare seg selv. Kari Anne Helleberg Bahri bruker brukte og forkastede klær i sine arbeider. Klærne mister sin opprinnelige betydning for å fortelle historier om livssituasjoner og erfaringer vi møter som mennesker. I verket «Monologue» ser vi to militære trøyer som nærmest sitter fast. Slike uniformer blir brukt for å gjøre mennesker like. Kunstneren stiller spørsmål hva dette kan gjøre med oss mennesker. Går det an å sitte fast i en annen person? Hellebergs arbeider tar alltid utgangspunkt i menneskets samspill og kommunikasjon med samfunnet.

Tullerusk med Småting - 1-4.trinn

Musikk, Trinn: 1-4
Noen ganger er du skikkelig modig, andre ganger tør du ingenting. Kanskje det er deilig å være litt for seg selv eller å bli helt tullerusk sammen med venner? Alle mennesker har sine meninger, liker forskjellige ting og er ulike på hvert sitt vis. I denne konserten viser Ingrid, André og Erik at det er lov å være seg selv uansett!Musikerne i gruppa Småting er tre voksne med sans for barn. De lager og spiller egne låter og har spilt sammen i flere år. Alle tre er utdannet musikere og musikkpedagoger og jobber som profesjonelle musikere i mange forskjellige sammenhenger i fylket vårt.

Verdens mellomste fisk

Film, Trinn: 1-4
Ingeborg er en ung jente som liker å fiske. Som vanlig melder hun seg på den årlige fiskekonkurransen, og fanger en usedvanlig mellomstor fisk. Hun har faktisk fanget verdens mellomste fisk. Ingeborg og fisken blir rikskjendiser over natta. Men hva skjer når fisken legger på seg? 
Uke 15 2019

Vestfossen Kunstlaboratorium

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
«Velg noe! Gjør noe! Si noe!»
Tittelen på årets hovedutstilling, Contemporary Chaos, kan sies å være beskrivende for den visuelle opplevelsen som venter publikum. Utstillingen viser et mangfold av kunstuttrykk produsert i ulike medier, deriblant foto, video, maleri, tegning, skulptur og stedsspesifikke installasjoner laget spesielt for Vestfossen Kunstlaboratorium.All kunst er et uttrykk for samtiden den produseres i. Samtidskunsten reflekterer over vår virkelighet og utforsker hvordan og hvorfor samfunnet har tatt sin nåværende form.I oppgaven «Velg noe! Gjør noe! Si noe!» oppfordrer vi elevene til å mene noe om sin samtid: Hva er du opptatt av? Hva bryr du deg om? Er det noe som er urettferdig i verden? Har du en melding eller oppfordring til verden?Om utdøver og produsent
  • Arrangert av: Buskerud fylkeskommune
  • Idé/opplegg: Vestfossen Kunstlaboratorium. 

Å leve historien

Litteratur, Trinn: VG1-VG3

ÆSJ! - 2018-19

Litteratur, Trinn: 3

Laget i verden

Visuell kunst, Trinn: 2-9
Velkommen til en utstilling med smykkeobjekter fra hele verden!
"Laget i verden" er en vandreutstilling med et utvalg av smykkekunst i samtiden. Med denne utstillingen ønsker Nasjonalmuseet å fokusere på opprinnelse og mangfold. Utstillingen handler også om å reise fra land til land, om påvirkning og inspirasjon der man er.Tolv utvalgte kunstnere fra seks av syv verdensdeler (Antarktis er ikke med), har sendt sine verk til Nasjonalmuseet. Her er smykkene samlet og blitt til en vandreutstilling. Den er klar for visning til skoler. For å understreke smykkenes reise blir de vist i montre og montert på paller. Utstillingen får plass i et klasserom."Laget i verden" skal formidles til 2., 4., 6., 8. og 9. trinn. Høsten 2018 skal turnéen til Nedre Eiker.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter