Tilbake
Steinar Sørensen
Solvår Græsvold Aamdal

Gikk Moe på do, tro? 2018-19

Lærerveiledning

Gikk Moe på do, tro?

BESØKET:

Gikk Moe på do, tro? er en forestilling om Jørgen Moe og eventyrene han samla inn. Forestillingen vil med muntlig fortellekunst og musikk blåse støv av bøkene og liv i eventyrene.

Målet med forestillingen er å gi elevene en annerledes opplevelse i klasserommet. Rammehistorien er et besøk på Moe gård, der Aimi Wallumrød vil fortelle om hans liv og knytte det til eventyrene. Sammen med elevene fabulerer hun om tiden han levde i, gården han bodde på og hvordan eventyrene har reist fra munn til øre til munn, og kanskje startet de på do? Elevene får også høre noen av eventyrene. Mindre kjent er det at Jørgen Moe også samlet gåter, dyrenavn, leker og ikke minst folkemusikk. Ingvild Græsvold forteller om Fanitullen og spiller så det rykker i dansefoten. Noen av elevene får prøve seg på å danse Gangar mens de andre holder takten. Så får elevene prøve seg på et skikkelig Hallingkast. I tillegg til å improvisere fram lyder og klanger på fela som passer til eventyra, spiller Ingvild både brudemarsj, musikk av J.S. Bach, Tom Waits, Robert Schumann og Johannes Brahms.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Buskerud fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Aimi Wallumrød og Ingvild Græsvold
  • Produsent: Aimi Wallumrød
  • Idé/opplegg: Aimi Wallumrød

Om kunstner / utøver / gruppe

UTØVERNE:

Aimi Wallumrød er forteller og har reist med ulike DKS-produksjoner i grunnskolen og Kulturoase. Aimi holder kurs innen fortelling, teater og tekstformidling. Hun er utdannet adjunkt og har i tillegg teater- og fortellerutdannelse fra Høgskolen i Oslo. Hun jobber som skuespillerlærer ved Danvik folkehøgskole og har tidligere erfaring som grunnskolelærer.

Ingvild Græsvold er frilansmusiker som spiller fiolin, el.fele og hardingfele. Hun har turnert i DKS siden 2004 med ulike konstellasjoner som gitar/fiolin/sax-trio, med dukkespiller og med forteller. Der har hun også ofte arrangert og/eller skrevet musikken selv. I tillegg er hun hyppig brukt som kammer/orkestermusiker i større og mindre besetninger.

Publikumskommentarer