Tilbake
Ragnhild Tveitan

Ritam

Ritam er det samme ordet på serbisk som på tamilsk og betyr rytme på norsk. Og akkurat som språk er ulike, er også musikken ulik og bærer preg av der man har sine røtter.

I konserten RITAM møte vi Jovan, Stephane og Bojan som møttes i verdensmetropolen Paris. Bojan og Jovan er begge fra Serbia men bor i Frankrike og Norge. Stephane er Tamil men bor i Frankrike. 

Konserten handler om demokrati og migrasjon og hvordan vi uproblematisk kan kommunisere med ulikt språk og ulike musikalske røtter. 

Musikerne dere skal få møte er: 

Jovan Pavlovic - http://jovanpavlovic.com

Bojan Zulfikarpasic - http://bojanz.com

Stephane Edouard - https://louis-winsberg.com/en/stephane-edouard-2/


Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Buskerud fylkeskommune
  • Produsent: Nina Cecilie Dahl (Østfold kulturutvikling) og Ragnhild Vreim Tveitan (DKS Buskerud)
  • Idé/opplegg: Nina Cecilie Dahl (Østfold kulturutvikling) og Ragnhild Vreim Tveitan (DKS Buskerud)

Om kunstner / utøver / gruppe

Jovan Pavlovic er født i Beograd i Serbia. Han kom til Norge for å studere klassisk musikk med spesialisering i romani-musikk fra Balkan og Øst-Europa ved konservatioret i Trondheim (NTNU) i 1995. Han er nå komponist og en av Norges mest ettertraktede profesjonelle trekkspillere.

Gjennom hele sin karriere, har Jovan jobbet aktivt med å med å utvikle musikalske relasjoner og utvekslinger mellom Norge, Palestina og Balkanlandene. For dette arbeidet ble Jovan ble utnevnt  til "Årets fylkeskunster" i 2010 i Sør-Trøndelag. 

Han har jobbet med norske ensembler og musikere som Trondheim Solosister, Stian Carstensen og Farmers Market, The Brazz Brothers, Frode Fjellheim, Rasmus og verdens beste band, Ola Kværnberg, Stein Torleif Bjella m.fl.

I 2017 gav Jovan ut sin første solo almum med Jovan Pavlovic Trio; kalt Refleks. Jovan komponerer også musikk for  teater og hans teateroppstettning Påfuglen ble nominert til årets oppsttning i Norge. Den ble satt opp på prestisjetunge teaterr Det Norske Teaterets i Oslo. Sammen med Rasmus Og Verdens Beste Band mottok han to spilllemanspriser for årets beste barnas album. Han mottok også Spellemansprisen i 2007 med albumet "Kyssing E Hæsli", i 2010 med albumet "Puppan te pappa" og i 2015 med Marius Neset og Trondheim Jazz Orchestra med album "Lion".

Stéphane Edouard sin famlie er opprinnelig fra Sør-India men han ble født i Frankrike. Han oppvekst bærer preg av en familie hvor musikk er en kunst som vi deler. Bollywood hits fra 1970-80 var stor del av hans sin barndom samtidig med den karnatiske og hindustanske musikken som bringer kunnskap om "tal" (indiske rytmer). Indisk musikk er hans primære kilde til inspirasjon da Stephane Edouard begynte å tromme i en alder av 7 år. Fra den tiden arvet han en stor evne til improvisasjon og en rytmisk letthet som førte til at han arbeidet med kunstnere av alle striper.

Som tenåring oppdaget han rock og jazz og gjennom denne musikken, trommesettet han trener fra en alder av 12 år. Denne selvlærte tegner kildene til de forskjellige tradisjonene han møter, dagens jazz, kubansk og afrikansk musikk, som gir den sin originalitet og "groove" og som identifiserer denne artisten fra de første stolpene. Stephane Edouard bestemmer seg snart for å jobbe med sin egen lyd og skaper sett av personlige perkusjon som blander lydene og musikalske tradisjoner, noe som gjenspeiler bildet av denne kosmopolitiske og nysgjerrige kunstneren av alt. Han gjorde sine første skritt på musikkscenen i Cergy hvor han vokste opp, og deretter ned til Paris hvor han jobbet med mange musikere.

Bojan Zulfikarparsic


Publikumskommentarer