Utforsk våre produksjoner og se hva som skjer!

Gå til kommune eller skole

DKS - Buskerud

Buskerud fylkeskommune

Postadresse: Postboks 3563, 3007 Drammen

Besøksadresse: Haugesgate 89, 3020 Drammen

Telefon: 32 80 86 79

Antall produksjoner: 66

  • Alle
  • Barnehage
  • Grunnskole
  • VGS

9 grader nord

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.
Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

9 grader nord

Musikk, Trinn: 8-10
Vi kaller musikken vår progressiv, etnisk musikk, sier Dipha Thiruchelvam. Sammen med storesøsteren Mira, og kompisene Jakob Sisselson Hamre og Jakob Sønnesyn danner hun det som blir omtalt som et av bergensbølgens nye stjerneskudd: 9 grader nord.Det hele startet med søstrene Mira og Dipha Thiruchelvams fløyteduo. De ville ha forsterkninger og fikk med perkusjonist Jakob Sisselson Hamre og bassist Jakob Sønnesyn. Med instrumenter som blant annet bambusfløyte og cajon vil de ta publikum med på en musikalsk reise nærmere instinktene.Sammen spiller kvartetten fra Bergen det som ofte kategoriseres som “verdensmusikk”, selv om musikken byr på en blanding av en rekke ulike sjangre, som baila, flamenco, karnatisk musikk og jazz. Selv beskriver bandet sangene som energiske, mystiske og rytmiske, og klassifiserer musikken som etnisk progressiv.9 grader nord for ekvator finner vi byen Jaffna, på øyen Sri Lanka, hvor foreldrene til Mira og Dipha kommer fra.

Almir og puffene

Musikk, Trinn: 1-7
Almir kommer til skolen med akkordeonet på ryggen og splitter ny egenkomponert musikk i hode og fingre - men ikke nok med det; han har med seg 9 magiske puffer! 
"Almir og puffene"  er en ordløs konsert som handler om Almirs oppvekst i Bosnia. Almir gjenskaper lydene i trekkspillet sitt - opp og ned trapper, gjennom dører som knirker, mørke kjellere, spennende loft med trekkfulle lyder og barnelatter med store smil. Det er denne verdenen Almir tar oss med til. 
Visste du forresten at trekkspill kan puste? 

Anima

Musikk, Trinn: 1-7
Anima, betyr sjel på latinsk. Ordet klinger fint i øret, og det handler om tanker og følelser. Vi er alle forskjellige, med ulike tanker og følelser. I denne konserten kombineres mye forskjellig musikk i en form som nettopp kan gi rom for forskjellige tanker og følelser. Fiolinisten Catharina Chen regnes som en av de mest lovende unge, norske utøvere innen klassisk musikk. Hun har vært solist med alle de store norske orkestrene, samt orkestre i både Kina og USA. Hun er, som tidenes yngste, orkesterleder ved Den Norske Opera & Ballett. Nå kommer hun snart til skolen din!Som utøver har hun spilt på ulike plattformer, alt fra Arena di Verona med titusener av tilskuere til en liten gymsal med fem i salen. Dette sier hun om å spille for barn og unge: ”Gjennom mitt liv og yrke har jeg også i snart 7 år spilt en del skolekonserter rundt om i landet og fått lov til å vokse og lære meg selv å kjenne som kunstner. Barn er ufiltrerte, de er ærlige og de gir full tillitt til rommet og oss kunstnere. Derfra skapes øyeblikkene. Jeg kaller barna for 'raw', nettopp fordi de lever i nuet”Med musikken i fokus, og med hver enkelt elevs energi og tilstedeværelse, blir konserten unik i form av at hun spiller på elevenes energi. Slik er også elevene med på å forme konserten. Forberedelse til konserten
  • La elevene få informasjon om konserten gjennom å se videoteaseren i øverst på denne siden før besøket. 
les og hør mer om Catharina: Catharina Chens på OpearenSe Catharina fortelle om å være konsertmester i OperaorkesteretCatharina Chen & Camilla Kjøll - Waltz by Shostakovich

Awesomnia

Musikk, Trinn: 8-10
- Jeg har alltid stått opp for meg og mine. Jeg har aldri holdt kjeft om mine meninger.
Det sier Maria "LOTUS" Karlsen, frontkvinne i hiphop-gruppa Awesomnia. Frontkvinne, sier du? I ei hiphop-gruppe? Jepp! Det er ikke mange av dem, men LOTUS er definitivt én.- Aldri vær stille. Vær så snill, bruk stemmen din, ikke vær redd! sier hun, og det kan du høre i musikken hennes også. Dette er hiphop med mening.  Med seg i Awesomnia har hun beatboxer Bjartur "BEATUR" Gudjonsson fra Island og Nick "SNATCH" Hatch fra Australia på trommer. Sammen skaper Awesomnia aggressiv og selvsikker hiphop med klare innslag av både g-funk og dancehall.

Du er Awesome, de er Awesome, og sammen er vi Awesomnia!

- Det ble en fantastisk konsert, publikumet var helt med. Det er en ting å ha et budskap, men å formidle det på en sånn dyktig måte er et annet! Det var topp!! 
- Frøya Kulturskole

Bak sløret

Visuell kunst, Trinn: 2-9
Hva er egentlig en identitet, og hvordan blir vi den vi er?
Dette er hovedtematikken i utstillingen Bak sløret. Bak sløret er en alderstilpasset kunstutstilling der elevene møter arbeider av kunstnere som alle jobber med video. En identitet kan være både personlig og nasjonal, den kan handle om det ytre eller de indre, den kan formes av alt fra klær til utdannelse. Hvordan opplever vi oss selv, og hvordan opplever andre oss? Hva skiller deg fra andre og hva binder deg sammen med andre? Er man enten bare snill eller bare slem – eller kan man være begge deler? I denne utstillingen vil elevene møte kunstverk der disse spørsmålene står sentralt.
Finnes det et troll i oss alle?
2. og 4. trinn får se arbeider av Tori Wrånes. Wrånes arbeider med trollet som symbol. Et troll er annerledes, litt skummelt og kanskje litt morsomt. I filmen Track of Horns tar Wrånes oss med inn i et parallelt univers, der vi møter troll-lignende skikkelser som befinner seg i en skog. Noen kjører skiheis opp og ned, andre spiller tuba og horn, noen sover og andre synger. Kanskje vi alle har et troll i oss? Kan man både være trollete og snill?
Er man bare god eller ond, og finnes det rett og galt?
Charlotte Thiis-Evensen lager videokunst som både er vond og vakker, skjør og sterk. Med verkene Barn som faller, Badekaret og Uten tittel er hun særlig opptatt av å utforske barn og unge i situasjoner som er med på å forme deres identitet. Videoene tar alle for seg overganger som skjer i et menneskes liv, og det er ofte kort mellom godt og ondt, riktig og galt. Videoene er tatt opp i sakte film, med så høy oppløsning at bevegelsene nesten oppleves som abstrakte. Bevegelsene som er fanget på film bærer i seg muligheten for flere ulike tolkninger i én og samme handling. Arbeidene til Thiis-Evensen vises til 6. trinn.
Nasjonal identitetsbygging
Filmen The Goodness Regime en eksperimentell dokumentar skrevet og regissert av kunstnerne Jumana Manna og Sille Storihle. Den tar seerne med på en reise gjennom deler av den norske historien: fra middelalderens korstog via Fridtjof Nansens ekspedisjoner og den traumatiske okkupasjonstiden under andre verdenskrig, frem til signeringen av Osloavtalen og Kjell Magnes Bondeviks nyttårstale i 2000. Ved hjelp av barneskuespillere, arkivklipp og karikatur ønsker The Goodness Regime å skape debatt om vår nasjonale identitet og selvbilde. Hva definerer vi som typisk norsk og hvordan reagerer vi når noen setter spørsmålstegn ved vår nasjonale identitet? The Goodness Regime vises til ungdomsskolen.

Bare spille ball

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Michael Stilsons Bare spille ball handler om å elske fotball, men å ikke være forberedt på de harde realitetene. Den handler om å prøve å glemme en jente, og å klare seg uten en far. Og den handler om å vinne – uten å miste seg selv.Fredrik står foran sitt livs viktigste kamp. Bare han herjer på kanten som vanlig er proffdrømmen innen rekkevidde. Men de siste dagene før finalen forandrer alt seg.Bare spille ball er nominert til Uprisen 2019. Den er også nominert til Norske barne- og ungdomsbokforfattere (NBU) sin debutantpris Trollkrittet for 2019. Jurymedlem for Trollkrittet, Charlotte Glaser Munchm, sier blant annet om boka:"Stilson holder leserne på tærne hele historien igjennom. Dette er spennende og gjenkjennelig for alle. I tillegg er Bare spille ball sportslig uten å bli intern. Selv om fotballtermer brukes her og der, er det ingenting som forstyrrer den uvitende, samtidig som den vitende kan glede seg."

BESTILLINGSTILBUD: Juryklasse for Uprisen 2020

Litteratur, Trinn: 9

Blaafarveværket

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
1. DEN BLÅ PERLEBlåfargen fra Modum var i sin tid verdensberømt! Har du lurt på hvordan gråstein kan forvandles til en vakker blåfarge?  Bli med på spennende gruvetur inn til koboltåren inne i fjellet. Etter gruveturen deltar elevene i foredlingsprosessen fra grått til blått gjennom et spennende kjemisk eksperiment (forsøksteknikk). På 1600-1800-tallet jaktet bergmenn på verdifulle metaller i naturen. Man hadde med seg et lite feltlaboratorium i en koffert (kjemisett for mineraler). Via kjemiske eksperimenter fant bergmennene ut om det var forekomster av gull, sølv, kobber, jern eller kobolt i berget. Nå er det elevenes tur til å avsløre bergets skjulte skatter! Elevene får anledning til å lage en vakker blåfarge ut av gråstein via enkle kjemiske grep. Her brukes et identisk feltlaboratorium med de originale ingrediensene til å fremstille blå farge. Skolene bestiller selv transport. Faktura sendes til Buskerud fylkeskommune.Opplegget tar ca. 2 timer. Maks antall elever pr opplegg er 60 stk. 
2. SOSIALHISTORIE OG BILLEDANALYSE
Hvordan påvirket naturresurser og næringsutvikling det norske samfunnet? Hvordan var dagliglivet til mennesker ansatt i bergverk på 1800-tallet? Hvordan tyde gotiske bokstaver? Og hva kan fargen rosa og raske penselstrøk symbolisere?Dette er spørsmål som alle kan besvares på Blaafarveværkets nye DKS-tilbud. Tilbudet «sosialhistorie og bildeanalyse» kombinerer kulturarv og visuell kunst gjennom et dypdykk i Blaafarveværkets sosialhistorie sammen med en deltagende formidling i den årlige kunstutstillingen. Programmet oppsummerer i seg selv Blaafarveværkets rolle som industri- og kunstmuseum.Opplegget er todelt og tar for seg dagliglivet til Blaafarveværkets ansatte, fra de øverste lederne til den nederste fattiglem. Dette gjøres i autentiske omgivelser i direktørboligen på Nyfossum og i arbeiderboligene på Nymoen. Turen ender på Nymoskolen der elevene får i oppgave å tyde et dokument, skrevet på gotisk, fra Blaafarveværkets rikholdige arkiv. Etter endt spisepause, skal elevene selv gruppevis analysere et utvalgt kunstverk i Blaafarveværkets årlige kunstutstilling. Ønsket er at elevene selv skal formidle utstillingen til sine medelever.Tilbudet er etter en idè av Stiftelsen Modums Blaafarveværk i samarbeid med Buskerud videregående skole.Skolene bestiller selv transport. Faktura sendes til Buskerud fylkeskommune.Opplegget er utarbeidet for VG3 og tar ca. 3 timer. Maks antall elever pr opplegg er 30 stk.

Bo flyttar ut 2019-20

Litteratur, Trinn: 3

BRØDRE & SØSTRE H19 (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Buskerud bygningsvernsenter

Kulturarv, Trinn: VG2
Buskerud bygningsvernsenter tilbyr en fagdag med fokus på bygningsvern og tradisjonshåndverk. Dette er et DKS-tilbud i kulturarv  for elever i videregående opplæring . Fagdagen er retta mot VG2 Byggteknikk, men er også egna for VG1 Bygg- og anleggsteknikk og VG2 Treteknikk.
Fagdagen inneholder:
• teori om kulturminnevernet i Norge og prinsipper for antikvarisk istandsetting• omvisning på friluftsmuseet med fokus på utførte restaureringsarbeider• praktiske øvelser med tradisjonelt håndverktøy (øks, bandkniv, håndhøvler med mer)Viktig! Ta med matpakke og klær til uteaktiviteter. Verktøy holdes av bygningsvernsenteret, verneutstyr må medbringes. Det forventes at medfølgende lærer er delaktig i programmet!

Buskerudmuseet

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
BUSKERUDMUSEET Stiftelsen Buskerudmuseet er en konsolidert museumstiftelse bestående av 13 avdelinger med til sammen 18 besøkssteder. Kulturarven er vår felles hukommelse og referansebase. Museene er en kilde til betydningsfull kunnskap om vårt samfunn og kultur både før og nå.  Museene har faste tilbud, og kan i tillegg skreddersy opplegg for skolene.  www.buskerudmuseet.no
HALLINGDAL MUSEUM HELSESTELL
I tidsriktige omgivelser tar vi for oss hygiene, helseplager og behandling i det gamle bondesamfunnet, samt mile- pæler fra veien til vårt moderne helsevesen.FOLKEDRAKT FRA 1600-TALLET TIL RUNDT 1900
Hva har påvirket utformingen av folkedraktene? Vi ser på teknologi, materialer og strømninger i samtiden som hadde innflytelse på folkedrakter i Norge, med spesiell vekt på drakttradisjonen i Hallingdal fra 1600-tallet til rundt 1900. Mulighet for praktisk del med gamle sømteknikkerBestilling: Arnhild kopperdal  32 07 14 85  kopperdal@buskerudmuseet.no
VEIEN KULTURMINNEPARKLANGHUSETGjennom aktiviteter i og rundt det gjenreiste langhuset fra eldre jernalder formidles historien om vikingenes forfedre som levde her for omkring 2000 år siden. I høvdingens hall har vi den uortodokse quizen "Er det sant?" som får elevene til å utforske hva vi egentlig vet om fortid, nåtid og oss selv.DØMTElevene rollespiller historiske rettssaker fra vikingtiden, og så sammenlikner vi elevenes dommer med de historiske resultatene. Aktiviteten skaper bevissthet om rettsprinsipper før og nå, og om æreskultur kontra rettsstat. Kulissene er den arkeologiske utstillingen, opplyst kun av levende lys og monterne med oldsaker.Bestilling: Jørgen Tinglum Bøckman 32 14 10 70  bockman@buskerudmuseet.no 
KUNSTNERHJEMMET LAUVLIATH. KITTELSENS KUNSTNERHJEM I SIGDAL  
Kunstnerhjemmet Lauvlia har mye å by på; kulturhistorie, kunsthistorie, ikoniske bilder som er kjente og gjenkjennelige for store og små. 
Besøkende får innblikk i hvordan familien bodde for over 100 år siden. Hva de levde av og hva Kittelsen skapte. Hvordan var det å være kunstnerhustru og barn av en stor kunstner? 
 
Her er et stort friområde med skulpturer inspirert av Theodor Kittelsen  og en stor trollborg med amfi. Trollamfiet kan brukes til fremføring og felles samling. Malerpensler og staffeli til bruk. Bademuligheter ved Soneren på Lauvlias egen strand. «Gamleveien» ved Lauvlia, ca. 3 km. lang vei skiltet med Th.Kittelsens bilder. Kan brukes til fots eller med sykkel.
 
Det er vårt mål å vise Kittelsens store fantasi og skaperglede i området han valgte å slå seg ned med familien sin og bygge sitt hus.Bestilling: Åse Tangerud  32 71 24 07  post@lauvlia.no
RINGERIKE MUSEUM VÅR EGEN LOKALHISTORIE  
Her blir vi kjent med vår egen lokalhistories lange linjer; fra vikingtiden og Olav den Helliges oppvekst på Ringerike via praktfulle middelalderkirker, tømmerfløting, store og veldrevne bondegårder, kjerraten i Åsa, at Hønefoss ble by i 1852 og fram til 2. verdenskrig. Anna Colbjørnsdatter og Jørgen Moe treffer vi også.JØRGEN MOE OG FOLKEEVENTYRENE   
Det var i Norderhov gamle prestegård, det som i dag er Ringerikes Museum, at Jørgen Moe fra Hole traff Peter Christen Asbjørnsen fra Christiania, da de bare var 13-14 år gamle. Vi blir bedre kjent med norske folkeeventyr og det spennende livet Asbjørnsen og Moe levde. Jørgen Moe var en lokal person som har fått nasjonal betydning – både som eventyrsamler, dikter og prest.ANNA COLBJØRNSDATTER OG SLAGET  PÅ NORDERHOV 
Vinteren 1716 angrep den svenske kongen Karl 12 og hans soldater Norge. En rekke slag ble utkjempet mellom norske og svenske soldater omkring på Østlandet, bl.a. på Norderhov – der Ringerikes Museum ligger i dag. Kulehull i veggen inne i museet forteller om den dramatiske hendelsen, da prestekona på Norderhov Anna Colbjørnsdatter fikk deler av æren for at ca. 200 norske soldater beseiret omkring 600 svenske soldater natten til 29. mars 1716.Bestilling: Preben Johannessen  32 13 50 50  johannessen@buskerudmuseet.no
LÅGENDALSMUSEETFRA STANDSSAMFUNNET TIL KLASSESAMFUNN  
Norge fra 1600- til 1800-tallet. Stikkord er befolkningsutvikling, jord- brukssamfunnet, klasseforskjeller, husstanden, lov og rett, tro og overtro og de nye næringene bergverk, sagbruksdrift og trelasthandel. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer  fra Numedal.UTVIKLING AV KOSTHOLD, HYGIENE OG  LEVEVILKÅR FRA 1700- TIL 1900-TALLET  
Utviklingen av levevilkårene på landsbygda og i byene fra 1600-tallet til midten av 1900-tallet. Temaene presenteres i autentiske bygnings- miljøer fra Kongsberg og Numedal.STILHISTORIE OG MØBELKUNST FRA BAROKKEN  TIL JUGENDSTILEN  
Vi besøker to rosemalte bondestuer fra Numedal og bergembetsmannshjemmet gamle Glitre gård med stilhistoriske interiør fra 1600 til begynnelsen av 1900-tallet. HÅNDVERKSUTVIKLINGEN FRA 1700-TALLET  TIL 1900-TALLET  
Temaene er folkekunst og laugshåndverk, lærlingeordninger, «skomaker bli ved din lest» og det lokale kunsthåndverk fra etterkrigstida. Temaene presenteres i autentiske bygningsmiljøer fra Kongsberg og Numedal.JUL I GAMLE DAGER  
Elevene får høre om hvordan julen ble feiret i ei gammel bondestue i Numedal på  1700- og 1800-tallet og i et staselig byhus på Kongsberg rundt 1900. Vi vil også besøke den gamle krambua i Kongsberggata.
De viktigste temaene i løpet av omvisningen er juleforberedelsene, primstaven, julemat og juledrikke, julebadet, julegaver, overtro knyttet til jula, julenissen og juletreet. Elevene får smake på lefse i bondestua og gammeldags drops i Krambua.Bestilling: Gry Charlotte Lj. Andersen tlf 32 73 34 68  gc.andersen@buskerudmuseet.no 
LABROMUSEENETØMMER, TRELAST, HÅNDVERK  OG VANNKRAFT 
Med utgangspunkt i anlegget til Labro kraftstasjon ser vi på utviklingen i utnyttelse av vannkraft fra kvernkall til turbin. Utviklingen visualiseres gjennom demonstrasjon av nybygde modeller av tidligere tiders vannkraftinnretninger. Om ønskelig kan opplegget inkludere temaer som tømmerfløting, sagbruksdrift, utnyttelse av trevirkets kvalitet og håndverksteknikker. Klassene kan selv velge hva de ønsker at opplegget skal legge mest vekt på.Bestilling: Ole Jacob Cranner  tlf 32 73 24 68  cranner@buskerudmuseet.no

Dei vonde tekstane 2019-20

Litteratur, Trinn: 8
Den Kulturelle Skolesekken: I ungdomsbøkene "Engel i snøen" og "Så lenge ingen ser oss" tek Anders Totland opp alvorlege tema som sjukdom, død og overgrep.

Den Norske Opera og Ballett

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Opplev mangfoldet i et av verdens mest moderne opera- og balletthus!Her får elevene innblikk i det som skjer bak scenen før teppet går opp.Velg mellom to tilbud:1. Omvisning med sceneprøve – møte med utøver:
Dette er en enestående mulighet til å oppleve en sceneprøve og møte en utøver ved Operaen. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.2. Omvisning og scenemaskineriet – møte med tekniker:
Operaen har et av verdens mest avanserte scenemaskineri. I møte med en tekniker får elevene lære om de mange mulighetene. Elevene får omvisning i publikumsområdene, bak scenen og i verkstedene. I tillegg vil besøket gi en forståelse av arbeidet bak en forestilling.Målet med de to tilbudene er å gi elevene kunnskap om kunstartene opera og ballett, husets unike arkitektur og hvordan en stor scenekunstinstitusjon fungerer. Kanskje kommer de tilbake som utøvere eller sceneteknikere en dag?Alle formidlinger starter kl. 10. Gi beskjed hvis dere trenger tilrettelegging.

Det performative hus - moderne arkitektur i samfunn, film og mote

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
Det var kombinasjonen av sosiale behov og teknologiske muligheter som skapte den moderne arkitekturen. Da storbyene vokste dramatisk i Europa og USA i løpet av 1800-tallet ble det behov for høye hus som kunne gi plass til mange kontorplasser. Det ble behov for store industrihaller med effektiv produksjon i godt lys. Moderne arkitektur blir ofte kalt funksjonalisme, med åpen romplan og god terreng- og tomtetilpasning. Samtidig er den knyttet til en frigjøring av kroppen, en sunn livsstil, endring av kleskoder og forenkling av dagliglivets og festens omgangsformer.Elevene lærer å se hvordan moderne arkitektur er blitt bærer av symbolverdier for økt velstand, vekst og frihet. Noen bygninger er blitt ikoniske og er brukt som scenografi i filmer og motefotografi. Nye bilmodeller og klesmote ses ofte mot en bakgrunn av elegante hus, alt fra kontorbygg og boligblokker til fantastiske eneboliger. 
En spesiell sjanger er der skurken i en spenningsfilm bor i det feteste huset, i det som er kalt for «skurkens reir». Koblingen av kriminelt mye penger og påkostede eneboliger har også gitt navn til en bestemt type hus, nemlig «Narcotechture».Elevene skal bli kjent med hovedtrekk i den internasjonale moderne arkitekturen, de store arkitektene, tekniske nyvinninger og lære å lese en grunnplan.

Dronning uten Land

Film, Trinn: 8
Dronning uten Land er en sann historie om møtet mellom Frost, en vakker isbjørnmor, og Asgeir Helgestad, en norsk naturfotograf, gjennom en femårig reise på Svalbard.Filmens bakteppe er klimaendringene og hvordan stigende temperaturer er ansvarlige for dramatiske endringer i Frosts økosystem når isen smelter i rekordfart. Fra mørketid til midnattssol forvandler Svalbard seg fra et kaldt og ugjestmildt sted til et livlig landskap for isalger, fisk, fugler og andre dyr. Men sammen med de sesongmessige forandringene pusher den forsvinnende sjøisen livet til nye grenser. Fjordene som en gang var fulle av is og sel blir forlatt og presser Frost lenger unna. Asgeir er fast bestemt på å finne henne og dokumentere alt som går tapt, men hans oppgave er ikke enkel. Denne planeten er hjem for oss alle, kan vi ta oss friheten til å ignorere det?Tilbys i uke 48 høsten 2019Bestilles her:
​​​​​​​https://easyfact.no/reply/bdvhrbdbfj

EKORNES i 100

Musikk, Trinn: 1-7
Én musiker på 100 trommer presenterer rytmer fra 100 land, på instrumenter som er opptil 100 år gamle!Når Kenneth Ekornes spiller, ser han for seg forskjellige landskap og tidsepoker som han omformer til lydlabyrinter. Instrumentene hans er både 100 år gamle trommesett og moderne elektroniske slagverksinstrumenter. Ved hjelp av trommene forteller han at tiden og utviklingen går fortere og fortere i den moderne verden. Ekornes selv har i løpet av de siste 20 årene besøkt mer enn 50 av de landene han henter inspirasjon fra, blant annet Brasil, India og Norge.

Ellen Andrea Wang Trio

Musikk, Trinn: VG1-VG3
UKE 12
Kontrabassist, vokalist og låtskriver Ellen Andrea Wang vokste opp på bygda i Søndre Land. 17 år gammel dro hun til Praha og kjøpte en kontrabass; hun var nysgjerrig på dette store instrumentet. Er dette noe for meg? Skal jeg tørre å prøve noe nytt?
I dag er Ellen Andrea Wang en nyskapende og prisbelønnet jazzmusiker, og mikser pop- og rock-elementer elegant inn i musikken.
«Dette er det beste besøket vi noensinne har hatt fra Den kulturelle skolesekken», uttalte en elev da trioen spilte på Gjøvik videregående skole tidligere i år.

En bror for mye 2019-20

Litteratur, Trinn: 3

Far din er en tyv 2019-20

Litteratur, Trinn: 6
 

Feledragen

Musikk, Trinn: 1-7
Felespilleren Andreas drar på en musikalsk reise gjennom årstidene på en planet langt borte. Over alt er det lyder, instrumenter og musikk, men hva er det som gjemmer seg i fjellene, bak trærne og dypt nede i vannet?Velkommen til konsert!

Galderstjerna 2019-20

Litteratur, Trinn: 8

Glimt frå fortida 2019-20

Litteratur, Trinn: 6

HELLO

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
UKE 43
I HELLO møter vi tre unge dansere som har flyktet fra hjemlandet sitt.
Gjennom dans, tale og film forteller de sine historier. Historier om å starte på nytt og å lykkes!

Håp eller katastrofe 2019-20

Litteratur, Trinn: 8

iHuman

Film, Trinn: VG1-VG3
iHuman har eksklusiv før-premiere for elever gjennom Den kulturelle skolesekken nå i høst. Filmen har premiere på norske kinoer i mars 2020.Hvem taster inn kodene for fremtiden vår? Hvordan påvirker kunstig intelligens hvem vi er? iHuman er en politisk thriller som ser på hvordan kunstig intelligens endrer verden. Filmen viser en økende konflikt ti tech-verdenen. På den ene siden hevder store selskaper som Google og Amazon at vi trenger kunstig intelligens for å løse klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. På den andre siden frykter folk som Bill Gates og Elon Musk at kunstig intelligens er den største trusselen mot menneskeheten. Noen sammenligner kunstig intelligens med atombomben fordi vi ikke vet hvilke potensielle krefter den innehar eller konsekvensene av den nye teknologien. Hva er vi på vei mot, og hva er på  vei mot oss? Filmen vises på kino med filmskapere tilstede for å fortelle mer om filmen og svare på spørsmål.

iHuman (u-trinn)

Film, Trinn: 9-10
Hvem taster inn kodene for fremtiden vår? Hvordan påvirker kunstig intelligens hvem vi er? iHuman er en politisk thriller som ser på hvordan kunstig intelligens endrer verden. Filmen viser en økende konflikt ti tek-verdenen. På den ene siden hevder store selskaper som Google og Amazon at vi trenger kunstig intelligens for å løse klimakrisen, kreftgåten og hungersnød. På den andre siden frykter folk som Bill Gates og Elon Musk at kunstig intelligens er den største trusselen mot menneskeheten. Noen sammenligner kunstig intelligens med atombomben fordi vi ikke vet hvilke potensielle krefter den innehar eller konsekvensene av den nye teknologien. Hva er vi på vei mot, og hva er på  vei mot oss? Filmen vises på kino med filmskapere tilstede for å fortelle mer om filmen og svare på spørsmål.
Filmen er under produksjon og har premiere høsten 2019.Filmen tilbys 9 og 10 trinn i uke 14 våren 2020.​​​​​​​Bestilles her: https://easyfact.no/reply/bdvhrbdbfj

INDIGO ENGLEHÅR (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
Du er på festen før bygården skal rives, alle snakker i kjeften på deg. Alt er revet, alle danser, du synger og hyler og kliner og elsker og hater. Foreldrene dine skal skilles, du vet ikke hvem du er, du er gravid, du er kåt, mora di skal dø og verden går under i slow motion og alle driter i livet ditt. Hva faen skal du gjøre med det?
Svøp meg i englehår er som å bli dratt inn i en Spotify-liste. En musikal som blander teater, konsert, poesi og lys, fordi vi lever intenst akkurat nå og alle snart skal dø.
Fredrik Høyer er Norges fremste slampoet og en av Norges mest lovende dramatikere. Med flere suksesser både nasjonalt og internasjonalt er han også en av Drammens fremste kultureksporter. Peter Michelsen er kjent som gitarist i Donkeyboy. Sammen med regissør og teatersjef ved Brage-teatret Nils Petter Mørland, har de utviklet et helt ny musikkteaterforestilling som turnerer høsten 2019.

IRL - In Real Life

Visuell kunst, Trinn: 2-9
I utstillingen IRL møter elevene skulptur, maleriinstallasjon, digitalt trykk og tekstil. Utstillingen undersøker hvordan samtidskunstnere bruker symboler fra populærkulturen til å fortelle oss noe m vår egen tid; begjær, trender, utfordringer og tendenser. Kunstnerne i utstillingen bruker en tilsynelatende enkel symbolikk, men med alvorlige undertemaer. Hva gjør den digitale tilstedeværelsen med oss? Hvordan kommuniserer vi i postinternett tid? Hvorfor er populærkulturen så viktig i lesningen av vår egen samtid og hvordan iscenesetter vi oss selv i vår hverdag? Diskusjon rundt original/ kopi, luksusvarer/ samtidskunst og virkelighet/ avbildning er også noen av spørsmålene som vår formidler skal diskutere med elevene.
Utstillingstittelen referer til begrepet IRL, som står for forkortelsen In Real Life, altså i det virkelige liv. Kan man leve et virkelig på nettet? Lever man et virkelig liv selv om vi iscenesetter oss selv på forskjellige måter?

JØRGEN MOES VEI NR 13 V20 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
«Jørgen Moes vei nr. 13» er en fantastisk gjenfortelling av Tor Åge Bringsværds klassiske barnebok. I løpet av en liten uke mister huset «Jørgen Moes vei nr. 13» sine beste venner (Jørgens Moes vei nr. 11 og 15) til moderniseringen av byen. Plutselig står han mellom et nytt kjøpesenter og en ny bank. Menneskene som bor i ham flytter ut, og han skal bli omgjort til en parkeringsplass. Sammen med sin nye venn, fuglen Høbert, er det på tide å kjempe – for å få være den man er, for at å være snill er viktigere enn å ha masse penger og for at det gamle og skeive, kan være like bra som det splitter nye og perfekte.En poetisk, morsom og eventyrlig forestilling om å stå alene i alt som endrer seg og blir borte.Regi: Mats Eldøen
​​​​​​​Scenografi: Gjermund Andresen
Lyddesign: John Erling Johnson
Lysdesign: Adrian Knutsen
​​​​​​​Rekvisittmaker: Kristine Omlid
Dramaturg: Oda Radoor
Illustrasjon: Thore Hansen
Foto: Dag JenssenVi kan anbefale at dere låner den fine boka til Tor Åge og Thore Hansen etter at dere har sett forestillingen. Beste rekkefølge er teater først, bok etterpå. :)

Kaptein Morten

Film, Trinn: 3-5
Morten er 10 år og bor hos en slem tante. Faren er kaptein på en båt og nesten aldri hjemme. Morten føler seg ensom og drømmer om å være kaptein på sin egen båt. Han bygger en lekebåt og ved hjelp av en krympemaskin blir han kaptein på sitt eget skip. Margrethe og Rory er animatører og har begge vært med på å lage Captain Morten. De vil vise og forklare hvordan en slik film blir til. Filmen er laget hos Nukufilm i Estland, Nord-Europas eldste og største dukkefilmstudio.
Tilbys i uke 49 og 50 høsten 2019Bestilles her: https://easyfact.no/reply/bdvhrbdbfj

Kling klang - musikk for de minste

Musikk, Trinn: 0 år-3 år
Velkommen til en sanselig musikkopplevelse for de minste barna (0-3 år). Bli med Frøy Aagre og hennes saksofon på skattejakt etter spennende klanger! Hun tar barna med på en musikalsk oppdagelsesferd og utforsker klangen på de ulike instrumentene som hun finner, for så å sette det hele sammen til et lite "kling klang"-musikkverk. Etter forestillingen inviteres barna opp på scenen for å utforske og spille på instrumentene. Dette er en forestillingen der barna får være aktive og medskapende deltakereSagt om Kling klang: ”Barna satt som bergtatt. En fengende og behagelig stemning der barna også kunne være aktive. En god balanse mellom delaktighet og lytting” (Kråkeby barnehage)”En magisk stund med en fin kombinasjon av lytting og spilling”. ”Rolig, fengende og magisk”. ”Godt tilrettelagt for de aller minste” (Fagerborg menighetsbarnehage)Magisk! Det ble så harmonisk stemning, og det er tydelig at barna syns det var spennende med en annerledes musikkopplevelse. Barnegruppen så nesten trollbundet ut. Det var fint å se hvordan barna lyttet til de ulike lydene av instrumentene de selv fikk spille. «Det var fint» sier gutt 2 år med et stort smil mens Frøy spilte saksofon. ( Victoria barnehage) Les anmeldelse fra premieren på Kling klang under Oslo Jazzfestival her: Musikalsk meditasjon for dei aller minste

Koristenes ABC - To skritt bak

Musikk, Trinn: 8-10
Koristene Jorunn Hauge og Karianne Kjærnes sto der i Moskva med Alexander Rybak på scenen da han vant Eurovision Song Contest med "Fairytale" i 2009.  De var en viktig del av showet med sine vakre stemmer, nordiske utstråling og blafrende eventyrkjoler.
 
Begge har imidlertid jobbet lenge som korister, to skritt bak stjerner som Carola, Maria Haukaas Mittet, Wenche Myhre, Kurt Nilsen, Morten Harket, og Madcon, for å nevne noen. De jobber rett utenfor fokuset til kameraene, der lyset er litt svakere og glamourfaktoren noe lavere. Allikevel elsker de jobben sin. Hvordan henger dette sammen?
 
"Koristens ABC - to skritt bak" er en humoristisk og musikalsk konsert. Du får et innblikk i koristens viktige støttefunksjon, og de viser hvordan de, som alle andre i arbeidslivet, må tilpasse seg vekslende lederes (les: artisters) stil og målsettinger. Med eksempler viser de hvor forskjellig den samme jobben kan oppleves, alt ettersom det er Sissel Kyrkjebø, Carola eller Bjarne Brøndbo som trenger korist. Med seg på laget har de pianisten Torbjørn Kvamme som er kjent fra blant annet Julemorgen på Nrk, og har jobbet med artister som Madcon, Gabrielle og Tone Damli.
 
Det er uansett ikke sikkert at det er den som får mest oppmerksomhet som har det morsomst på jobben. Jorunn, Karianne og Torbjørn elsker jobben sin, det vil du merke i denne humoristiske og musikalske konserten! I tillegg viser de hvor viktig det er at alle ledd i et team fungerer optimalt for å skape de beste resultatene.
 
Det viktigste er kanskje ikke å få mest oppmerksomhet, men å skape gode resultater sammen.

Monster i magen V20 (Rimfrost Produksjoner i samarbeid med Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 1-4
I «Monster i magen» møter vi Jenta og Monster. Monster har flyttet inn i magen til Jenta, uten å bli invitert inn en gang. Han har bodd der helt siden mora til Jenta døde. Nå synes Jenta det er på tide at Monster kommer seg ut, uansett hva Monster mener om saken.«Monster i Magen» handler om at det ikke finnes noen fasit på hvordan man er lei seg, om å savne noen av hele sitt hjerte, om litt slitsomme kompiser og om at det er viktig å passe på hverandre også når verden ikke er så enkel.Ide/tekst/regi: Lina KillingdalenRegikonsulent: Toril SolvangSkuespiller: Kristine Myhre TunheimScenografi/Kostyme: Mari LotheringtonMusikk: Kristin Øhrn DyrudLysdesign: Øystein HeitmannProdusent: Siri Børs-LindForestillingen er støttet av Norsk Kulturfond, Fond for lyd og bilde, Ferske Scener, Dramatikkens hus, Fond for utøvende kunstnere, Fond for frilansere og Spenn.no. ​​​​​​​

Møte med musikk

Musikk, Trinn: VG1-VG3
Målsetningen med prosjektet er å gi elevene et innblikk i en musikalsk prosess hvor rammen er å lage en låt som skal spilles inn på CD. Involveringen til eleven kan skje på mange ulike nivåer og uavhengig av elevenes bidrag vil de få innblikk i det å spille i band og prosessen ved det å gi ut låter på album i dag. Elevene kan bidra med inspirasjon og ideer til bandnavn, låttittel, tekststrofer og logo og andre kreative innspill i tillegg til å delta som musiker, tekstforfatter, vokalist, korist, rigger, studioassistent, co-produsent eller designer/grafiker. Elevene kan velge hvor mye og hva de ønsker å bidra med, målsetningen er å fortelle en historie sammen i et trygt og interaktivt forum.Tilbudet har verkstedsform og skal gjennomføres over flere dager. Utøverne blir kjent med elevgruppen og de skal sammen skape et kreativt og sosialt rom for utfoldelse. Dette tilbudet er kun til elevene på Arbeidsinstituttet. Ta kontakt med DKS-administrasjonen om dere ønsker Møte med musikkFacebook: https://www.facebook.com/moetemedmusikk/?fref=ts

Natives

Scenekunst, Trinn: 8-VG3

NATIVES av Glenn Waldron (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 8-VG3
NATIVES er en forestilling om hvordan ungdom vokser opp som innfødte i den digitale verdenen. Vi møter tre 14-åringer som alle har ganske dramatiske opplevelser på bursdagen sin. Gjennom tre monologer som vever seg inn i hverandre ser vi hvordan livene deres preges, formes og uttrykkes sømløst i både den virkelige og den digitale tilværelsen. Samtidig er det kort og godt en forestilling om å ikke lenger være barn. Og om hvordan verden kan gi deg et ganske solid slag i trynet når du tar skrittet ut fra det trygge og kjente i barndommen.Dramatiker: Glenn WaldronOversettelse: Kristofer Grønskag
Regi og Scenografi: Nils Petter Mørland
Dramaturgi: Kristofer Grønskag
Videodesign: Oscar Udbye
Musikk: Hanne Hukkelberg​​​​​​​
Kostyme: Cathrine SchermannForlag: Nordiska ApS

NO. 4

Musikk, Trinn: 8-10
Døtre av Oslo
Emilie, Julia og Ingeborg har spilt sammen i mange år. De er bestevenner, og burde kanskje kalt seg "bestevenn-bandet". I stedet ble navnet No. 4 - siden det var det fjerde navnet på bandet.

De skriver morsomme og rare sanger på norsk, som handler om små og store ting. Hverdagen. En følelse. Livet.

De har sitt hjerte i Oslo, hvor de har bodd og spilt musikk sammen hele livet. De kunne kanskje vært døtrene til De Lillos. I hvertfall høres de litt sånn ut.Greit jeg innrømmer at jeg har googlet deg mer enn en gang
Jeg veit hva du tjente ifjor
Og ditt mellomnavnDet tar tre minutter med bil fra mitt hus til deg
Og via torshov er alternativt kortest gangvei
Og du er født i samme stjernetegn som meg
Jeg er skyldig i middels grov spionasjejeg har scrollet din vegg minst to tre år tilbake
Du er midterst i en søskenflokk på tre
Og jeg veit hva moren din jobber medMen jeg lover jeg er ikke gal
Men heller ikke helt normal
Jeg er morsom og snill og grei
Og litt betatt avdeg(fra sangteksten "Litt Gal")Bli litt kjent jentene i No. 4 i videoen "Om lite og stort" .
Her treffer vi dem før de hadde gitt ut så mye som en singel.
Heldigvis er de i dag fortsatt gode venner, og slapp nettop sitt aller første album "Henda i Været" - til strålende kritikker.Les denne fine artikkelen om NO.4 : Historiefortellerne

Norsk bergverksmuseum

Kulturarv, Trinn: VG1-VG3
Norsk Bergverksmuseum er lokalisert i den gamle smeltehytta i Kongsberg sentrum og i Saggrenda, 8 km vest for byen. Museet i Kongsberg består av Sølvverksmuseet, avdeling for bergindustri og norske mineraler, Den kongelige Mynts museum, Kongsberg skimuseum og Kongsberg Våpenfabrikks museum. I Saggrenda ligger Sølvgruvene med tilhørende daganlegg. Norsk bergverksmuseum kan tilby 2 opplegg for skolene:1. GEOLOGIUndervisningen foregår i utstillingen Metaller - fra mineral til identitetsskapende objekt.I vårt globale samfunn knyttes mange mennesker sammen ved hjelp av elektroniske produkter. Dette hadde ikke vært mulig uten metaller. Men hvor kommer metallene fra? Hvordan blir de fremstilt? Hvilke sosiale og økologiske konsekvenser kan mineralutvinningen ha?Utstillingen er delt i tre moduler: Utvinning, gjenvinning og gruver, samfunn, miljø og konflikt. Med en blanding av dokumentarisk fotografi, illustrerte fakta, utstillingsarkitektur og diskusjonstekster spesielt skrevet for utstillingen av professorer, journalister, miljøvitere etc. oppfordrer utstillingen ungdommer til å diskutere de spørsmål som dukker opp i forbindelse med mineralutvinning og forbruksvaner.2. HISTORIEUndervisningen foregår i Sølvverkets samlinger og industriavdelingen.Aktuelle temaer:
  • Hvordan naturressurser og teknologisk utvikling har vært grunnlaget for utviklingen av Kongsbergsamfunnet.
  • De to verdenskrigenes virkning for Kongsbergsamfunnet – opprustning før og under den første verdenskrig, nedrustning i mellomkrigstiden, den kalde krigen. Med utgangs punkt i utstillingene gjennomgår museets pedagog det aktuelle temaet. Deretter besvarer elevene spørsmål knyttet til utstillingene og det som er blitt fortalt.
Bestilling: Erik Engebretsen  906 93 323  ee@bvm.no




Pappa

Film, Trinn: 1-4
Pappa er en animert barnefilm, basert på den prisbelønte barneboken med samme tittel, skrevet og illustrert av Svein Nyhus. Vi møter femåringen Tommy som ikke får sove. Det er mørk kveld og han lurer på hva pappa gjør akkurat nå. Så begynner han å fantasere om alt hva pappa kan og hva de skulle gjort hvis de var sammen nå; De kunne kjørt racerbil, pappa kunne tryllet og laget armhulepromper og han kunne reddet Tommy fra farlige krokodiller i jungelen. Einar, som har vært med og laget filmen, er med og forteller om hvordan den ble til.
Filmen tilbys 1-4 trinn i uke 19 og 20 våren 2020​​​​​​​Bestilles her: https://easyfact.no/reply/bdvhrbdbfj

Per Formans Delight

Musikk, Trinn: 1-7
En særegen og bemerkelsesverdig konsertforestilling med den danske slagverkeren Thomas Sandberg. PerFormans Delight er en reise i musikk og lyd hvor Thomas Sandberg lager musikk av alt og med alt. Han tar hele rommet i bruk, utforsker lydene og bringer dem inn i sitt musikalske univers. Slagverksinstrumenter, kropp og stemme blandes med saker og ting vi vanligvis ikke betrakter som instrumenter. Slagverkerens medspillere er mikrofoner og elektronikk, samt elevene som fungerer som lydgivere. Lyder som lages under konserten tas opp og inngår straks i musikken. Bodypercussion, absurd musikalsk komikk og kroppslig performance vil også være ingredienser i denne spennende konsertforestillingen.
Thomas Sandbergs nettside: www.thomassandberg.dkDenne konserten kan forankres i: Musikk. Se lenken til kompetansemål til høyre på denne siden

Piksel - en pop-up utstilling

Visuell kunst, Trinn: 8-10
Målet for prosjektet er å skape et annerledes og interaktivt møte med samtidskunst i skoletiden, og gi elevene en storslått wow-opplevelse.En mobil pop up-utstilling dukker opp på skolen og to formidlere hjelper elevene med å pakke ut og bygge en kunstinstallasjon i skolegården. Når installasjonen er ferdig montert blir den fotografert fra luften av en drone. Dette er en annerledes kunstopplevelse som vil endevende skolegården for en dag.
Prosjektet ”Piksel” tar elevene med på en kreativ reise inn i en fargerik verden som gjemmer seg i et bilde. Installasjonen kan oppleves som en skog av farger; en slags labyrint man kan gå inn i, ta på og betrakte på avstand. Gjennom denne interaktive opplevelsen vil ungdommen få et unikt møte med samtidskunst.Prosjektet ønsker å vise oss to forskjellige inngangsporter for å lese verden: top down eller bottom up. Dette kan igjen gi oss verktøy til å forstå kunst. Elevene kan gå inn i installasjonen og erfare hvordan den oppleves på stedet, som en ren og visuell opplevelse som endrer skolegården, for deretter å se den fra et fugleperspektiv. Hva gjør det med en opplevelse når man får avstand til den? Hvordan oppleves installasjonen når den erfares utenfra, sett fra luften gjennom et dronebilde?Utstillingen er skredersydd for ungdom og opptil 30 elever får mulighet til å være med å montere selve installasjonen. Vi starter kl. 10:00 og elevene må sette av minimum 3 timer. Etter installering kan opptil 90 elever oppleve verket og dronefotograferingen på nært hold. Resten av skolen kan følge med på bygging og dronefotografering fra vinduene og via live-feed på egen facebook-side. Vi gjør oppmerksom på at dette kan endre seg, da produksjonen er under utvikling. Vi sender program for dagen når dette nærmer seg. Formidlingen har et værforbehold og kan ikke gjennomføres ved dårlig vær.Utstillingen er laget i et samarbeid mellom Den kulturelle skolesekken i Buskerud, Haugen og Zohar Arkitekter, og Buskerud Kunstsenter.

På nært hold

Visuell kunst, Trinn: 2-9
De siste årene har kunstscenen vært preget av en tendens der materialitet, taktilitet og det fysisk nære kunstverket er i økende fokus. Dette har ført til at mange kunstnere i større grad utforsker selve materialet og mulighetene det gir. En av grunnene til dette kan være at vi mennesker forholder oss til en stadig mer virtuell virkelighet; en hverdag som kan leves gjennom en finger som trykker på en skjerm. Å opphøye det sanselige, håndlagede og unike kan være en naturlig reaksjon på dette.
I utstillingen På nært hold møter elevene seks kunstnere som nærmer seg denne tematikken på ulikt vis. Hanne Friis farger objektene sine for hånd med tørkede lus og kongler, Ivan Galuzin bruker naturlim til feste beinrester på lerret, Ingri Haraldsen & Petter Buhagen har synliggjort det tilsynelatende usynlige, Margrethe Loe Elde har gjenbrukt gamle tekstiler og laget en skulptur, mens Ellen Henriette Suhrke tar oss med på en taktil omvisning, arrangert for blinde deltakere i Botanisk hage i Oslo.
Gjennom kunstverkene i utstillingen kan man diskutere spørsmål som: Hvilke sanser bruker vi i vår hverdag? Hva gjøre at noe tiltrekker mens annet frastøter oss? Hvordan forholder vi oss til det kroppslige i vår stadig mer digitale hverdag?

Påvirka- i influensernes tid

Film, Trinn: VG1-VG3
Er skjønnhet noe vi kan sprøyte inn?  Hvem påvirker oss til å tro det? Filmskaper Emilie Blichfeldt viser sin film "How do you like my hair"- en personlig historie som på humoristisk og varmt vis viser oss at skjønnhet kan være så mye mer - og så annerledes- enn det vi forventer. Vi tror gjerne at oppfatninga av hvordan vi vil se ut kommer innenfra. Likevel er det slik at de fleste skifter stil til samme tid i takt med mote. Hvorfor er det sånn? Blir vi påvirket?  Emilie har laget en forrykende formidling som bruker filmen som utgangspunkt for å se på dagens influensere, bloggere og skjønnhetsindustrien. Hvorfor blir vi så opptatt av utseendet? Blir vi lykkelige av større lepper og større rumpe? "How do you like my hair" har vunnet flere priser, blant annet kritikerprisen på den norske kortfilmfestivalen i Grimstad.

Ravi

Musikk, Trinn: 1-7
Ravi ær en påpartist såm vi trygt kan kale påpstjærne. Han har vært på tåpn a VG-lista såm bestselgnde plateartist, å ær mest kjent får ”laneplagr” såm Utadæsjælåplevelse å Dødsøt.
"Laneplagr" ær får øvri de vi kaler sangr såm blir spilt åvralt, å helst me melodier såm klistrer sæi til jærnen, så de var ike helt tilfeldi at Ravi ble programledr får enærkå teves program Landeplage.Ravi har åså vært programleder for Idol å Eks Faktor, å når han kåmr til skoln får å spile egne hits er de græit å vite at han kan være ganske morsåm å flink til å fårtele.
Jør dere klare får en utaderesjælopplevelse!

Rekonstruksjon Utøya

Film, Trinn: VG1-VG3
22. juli 2011 er en dato som for alltid vil være nådeløst risset inn i vår nasjonale bevissthet. Dagen hvor to terrorangrep ble gjennomført; bombe-eksplosjonen i Regjeringskvartalet i Oslo og massakren på Utøya i Tyrifjorden."Vi må aldri glemme" ble et flammende mantra etter ugjerningen. For en 16 åring i dag er dette snart et halvt liv siden. Norske skoleelevers kunnskap og personlige minner fra 22. juli vil fra nå av være preget av tiden som går.Rekonstruksjon Utøya (2018) er en dokumentarfilm om å overleve og leve videre, og om å gjøre det med traumatiske minner om den mest omfattende og brutale fascistiske terrorhandlingen som har funnet sted i Norgeshistorien. De overlevende Rakel, Mohammed, Jenny og Torje er unike sannhetsvitner som bærer historien. I et tomt, svartmalt filmstudio i Målselv rekonstruerer de i løpet av to uker sommeren 2017, sine sterkt personlige opplevelser fra denne skjebnesvangre dagen 22. juli 2011. Sammen med tolv unge medvirkende og et filmteam gjenforteller og rekonstruerer de fire dagen som ville forandre deres liv for alltid. I denne vonde, vanskelige og verdige dokumentaren vender de fire overlevende tilbake til minnene fordi de er overbevist om at det er viktig for dem selv, for oss, for samtiden og for fremtiden.Tross filmens dramatiske og traumatiske bakteppe, finner vi i Rekonstruksjon Utøya en vakker og sterk grunntone, en nerve, som hviler i håp, samhold og fremtidstro om at gjerningsmannen ikke vant; men at demokratiet seiret! Filmen har i 2019 vunnet 2 "Guldbaggen" (høyeste utmerkelse i svensk filmindustri), for beste regi og beste dokumentar.Ellen Lande, filmskribent i Ny Tid har i sin anmeldelse uttalt "Rekonstruksjon Utøya er nær, modig og varm - hvis du bare orker å se én film om Utøya, anbefales det varmt å se denne. "

Rikka på ordentlig og forever 2019-20

Litteratur, Trinn: 6

Ritam - ரிதம் - ритам

Musikk, Trinn: 8-10
I konserten RITAM møter vi Jovan, Stephane og Bojan som møttes i verdensmetropolen Paris. Bojan og Jovan er begge fra Serbia men bor i Frankrike og Norge. Stephane er Tamil men bor i Frankrike. Ritam er det samme ordet på serbisk som på tamilsk og betyr rytme på norsk. Og akkurat som språk er ulike, er også musikken ulik og bærer preg av der Jovan, Bojan, og Stephane har sine røtter.Gjennom dette musikalske møte, berører konserten temaer som demokrati og migrasjon og hvordan vi uproblematisk kan kommunisere med ulikt språk og ulike musikalske røtter. "Å få inn ulike kulturer fra andre land i DKS, vil bidra til at barn og unge enda bedre forstår hvilket multikulturelt samfunn vi lever i. Dette er viktig å ta tak i da de enda er unga, her skal det jo være plass til alle". Marius Ekhagen, Ungdomsrådet i Kulturtanken Les mer om Ungdomsrådet i Kulturtanken

Romeo og Julie på Nationaltheatret

Scenekunst, Trinn: VG1-VG3
VÅREN 2020
Er det en fortelling alle burde få med seg, må det vel være denne!
Besatt kjærlighet og brutal død, en historie med evig liv. Fest, romantikk, bryllup, et brev på avveie, tragedie, komedie, gift og død. Og musikk!
Romeo og Julie speiler kjærlighetens mange uttrykk; den unge og naive, den kyniske og pragmatiske, den uforsonlig bitre og ikke minst den sjalu og destruktive kjærligheten. Etter storsuksessen "Som dere vil", er regissør Sigrid Strøm Reibo klar for å gå løs på en ny klassiker. Men der den romantiske forelskelsen endte lykkelig i komedien «Som dere vil», ender den grusomt for de unge elskende i tragedien «Romeo og Julie».
Skolen organiserer og betaler transport til Nationaltheatret.

Skamløs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
Sammen med Amina Bile og Sofia Nesrine Srour har Nancy Herz gitt ut boka Skamløs, en utgivelse som undersøker sosial kontroll i minoritetsmiljøer i Norge.
I mediene har de blitt kalt «De skamløse jentene». Herz og de to andre har svart at selvfølgelig er de skamløse, hvis det er synonymt med å ikke ta innover seg skammen som andre ønsker å påføre dem.
Hvordan setter sosial kontroll seg i kroppen? Hvordan får man øye på mekanismene som gjør seg gjeldende slik at man kan gjøre motstand? Og hvordan finne deg selv hvis andre hele tiden forteller deg hvem du skal være?

Skygge-der fortellinger skapes 2019-20

Litteratur, Trinn: 8

SLAM! skrivekurs

Litteratur, Trinn: VG1-VG3
SLAM! Skrivekurs gir elevene et engasjerende møte med ny norsk poesi og erfaring med å skrive og fremføre egne tekster.

Sousou & Maher - Made of music

Musikk, Trinn: 8-10
MADE OF MUSIC
Sousou og Maher vokste begge opp i musikere og det var interessen og kjærligheten til den vestafrikanske koraen (luttliknende harpe, der kroppen er lagd av en kalebass med hud spent over) som brakte dem sammen.
En viktig retningslinje for troubadourkulturen - som kora er en del av - er bevaring av den musikalske arven gjennom musikernes kontinuerlige søk etter nye måter. For Sousou & Maher Cissoko betyr dette å vise frem koraen i kombinasjon med sjelfulle sang med rytmisk energi og innflytelse fra reggae, mbalax, folk, sjel og jazz.  
Etter arv fra Cissoko-familien av vestafrikanske griots, gir sangene en viktig melding om å komme sammen og skape lenker i stedet for grenser mellom land og mennesker. Dette er understreket av duoen synger på fem forskjellige språk!

Sousou og Maher - barnehagekonsert

Musikk, Trinn: 3 år-5 år
I Vest-Afrika samles folk for å høre på jaliene deres. Jalien er en historieforteller og som sådan spesielt utvalgt. Historiene ledsages av musikk og hjelper til med å koble mennesker sammen. I konserten tar Sousou og Maher barna med inn i en fortryllende verden av sanger og historier med røtter i eldgamle myter. Underveis akkompagnerte duoen 22-strengs refrenger, gitar og sang. Sousou og Maher sin musikk er rytmisk, rørende og lett å høre på, og barna er aktivt involvert underveis med sang, klapping og enkle dansetrinn fra Vest-Afrika.

Spor av dråper og røde nebb

Musikk, Trinn: 1-7
Spor av dråper, og røde nebb.

Sarah Camille forteller historien om en liten kolibri som prøver å slukke en hel skogbrann med små dråper vann den bærer i sitt nebb. Denne lille historien er starten på en hel forestilling.Med slam-poesi, fortelling og musikk snakker vi om store og små ting.Om å sette spor, om å være ulik, om å følge spor, om å være unik;og mye i mellom.Musikken du får høre i denne konserten er en blanding av musikksjangre som jazz, basisliansk, urban, afro-karibisk og folkemusikk. Sammen med Sarah Camille sin slam-poesi blir det superfint.

Sytti-ni prosent hyggelig V20 (Brageteatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
En forestilling om ensomhet og voldsomhet, basert på tekster av forfatter Ingvild Schade. Hennes univers er fullt av karakterer som flykter fra sin egen ensomhet ved å skrike, være ekle, slemme, rare eller slitsomme.En forestilling om hva det å være redd for å ikke bli sett kan gjøre med oss.Dramatiker:  Ingvild ShadeRegi: Simen Formo HayScenograf: Eilif Fjeld Teisbo

Tabber og tangenter 2019-20

Litteratur, Trinn: 6
Tabber og tangenter tar sikte på å la elevene erfare hvordan både ord og musikk påvirker fantasien vår, og bevisstgjøre dem på virkemidler de til en hver tid omgis og påvirkes av. Og ikke minst: øke elevenes leselyst gjennom en god litteraturopplevelse

Temmelig hemmelig! 2019-20

Litteratur, Trinn: 3

Tårnet

Film, Trinn: 6-7
Tårnet er en varm og spennende fortelling om den elleve år gamle jenta, Warda, og hennes oldefar Sidi, som bor sammen i et høyt tårn i en flyktningleir i Beirut, Libanon. Helt siden Sidi kom til flyktningleiren i 1948 har han holdt fast på håpet om å returnere til sitt kjære Palestina, men nå er tiden i ferd med å løpe ut. Filmen tar oss med på Wardas reise til fortiden gjennom historiene til de fire generasjonene som bor i tårnet.Filmen er basert på ekte historier fra intervjuer, samtaler og observasjoner gjort av regissør og manusforfatter, Mats Grorud, mens han bodde i en flyktningleir i Beirut, Libanon.Tilbys 6 og 7 trinn i uke 7 og 8 våren 2020Bestilles her: https://easyfact.no/reply/bdvhrbdbfj

VENNER

Musikk, Trinn: 1-7
VENNER
Kathrine og Ingunn har vært venner siden de var ti år. De har spilt musikk sammen siden.I konserten får dere se litt av vennskapet til Kathrine og Ingunn. De sier:«Leker like barn best? Vi har vært utrolig gode venninner siden vi traff hverandre da vi var 10. Det begynte kanskje med at Kathrine likte Ingunns bukser og at Ingunn kunne ønske at hun hadde samme hårbøyle som Kathrine. Men veldig snart utviklet det seg til å bli noe mye dypere og viktigere enn så.»De sto begge opp klokken 5 om morgenen på ungdomsskolen og videregående for å øve på instrumentene sine før de gikk på skolen. De ønsket å ha muligheten til å leke med venner og være «vanlige barn» etter skolen.Ved siden av den klassiske musikken har Kathrine turnert rundt med Alexander Rybak, Ingunn var med i Melodi Grand Prix jr. 13 år, og de har spilt mange forskjellige sjangere i tillegg til den klassiske musikken. Ingunn skriver også egne låter.«Vi har hatt mange diskusjoner og uenigheter, men aldri vært redde for å miste hverandre. To forskjellige mennesker lærer som regel noe av hverandre også. Sånn kan for eksempel en diskusjon mellom oss gå: 
Kathrine: «Det høres bra ut!» 
Ingunn: «Nei, vi tar det en gang til for sikkerhets skyld.»
»Det kan være ensomt å være musiker, men hvis man har noen å spille sammen med kan ensomheten bli til et samspill som varer livet ut.«Vi har opplevd så mye rart, skummelt og spennende sammen. Det har gjort oss mer åpne som mennesker, og modige. Ingenting er farlig. I hvert fall ikke når man har noen å dele det med!»
Repertoarliste
1. «Banjo and Fiddle», William Kroll 2. «Sonatine i D dur I. Sats», Schubert 3. «Beau soir», Debussy 4. «Sonate i A dur, opus 3, 3. Sats», David Monrad Johansen5. «Sonate i A dur, opus 3, 2. Sats», David Monrad Johansen6. «Sommernatt ved fjorden», Ketil Bjørnstad7. «Libertango», Piazzolla 8. Viva la vida, Coldplay
Det spilles også utsnitt fra Bach partita i d-moll (fiolin) og Poulencs improvisation nr. 15 (piano).

Vestfossen Kunstlaboratorium

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
KUBATANA er ordet for «samhold» på det Zimbabwiske stammespråket Shona og det er tittelen på årets hovedutstilling på Vestfossen Kunstlaboratorium! Det er en utstilling med afrikanske samtidskunstnere, og en av de mest omfattende presentasjoner av afrikansk samtidskunst hittil vist i Skandinavia. Over 30 kunstnere, fra 19 afrikanske land, som jobber innen et bredt spekter av medier og teknikker vil utforske temaer som spenner fra en kolonial fortid, kollektive mytologier og personlige historier, til utfordringene i dagens Afrika.
All kunst er et uttrykk for samtiden den produseres i. Samtidskunsten reflekterer over vår virkelighet og utforsker hvordan og hvorfor samfunnet har tatt sin nåværende form.
I oppgaven «Velg noe! Gjør noe! Si noe!» oppfordrer vi elevene til å mene noe om sin samtid: Hva er du opptatt av? Hva bryr du deg om? Er det noe som er urettferdig i verden? Har du en melding eller oppfordring til verden?

Villskudd

Visuell kunst, Trinn: VG1-VG3
UKE 45
Hva er kunstnerens rolle i dagens samfunn? Kan kunstneren på lik linje med politikere sette agenda? Kan kunstneren bidra til synliggjøring og forståelse av store bevegelser og utfordringer som #metoo og klimakrisen?
Jannik Abel er utdannet på Kunstakademiet i San Francisco og jobber med street art, fotografi, film, billedkunst og skulptur. Hennes verktøy er sprayboks, pensel, kamera og øks.
Med Villskudd ønsker Abel å gi elevene en døråpner inn i kunsten og en presentasjon av kunstnerens rolle i vår tid. Med sin lange erfaring fra kunstfeltet gir hun elevene innsikt i flere kunstproduksjoner. De får kjennskap til kunst i så ulike formater som street art og treskjæring.
Villskudd byr også på en workshop hvor elevene selv får muligheten til å bidra til et konkret kunstprosjekt med materialer og verktøy Abel benytter. Arbeidet begynner med spørsmålene: Hva er viktig for deg? Hva tror du er din generasjons oppgave?

ÆSJ! - 2019-20

Litteratur, Trinn: 3

Ønskedrøm (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Den vanlige verden er ikke nødvendigvis kjedelig, den er bare veldig, veldig vanlig. Men, når vi drømmer - våkne eller sovende - kan det være rart, spennende, fantastisk og skummelt, men absolutt ikke vanlig.Utøverne får drømmer og ønsker fra publikum i begynnelsen av forestillingen som blir utgangspunkt for korte og lange improviserte historier og situasjoner. Målet er at alle ønskedrømmene skal bli fantastiske! En publikummer får ansvaret for å lydlegge hver scene med en tilfeldig sang fra vår sampler.Gjennom å gi liv til barnas drømmer og ta ethvert ønske på alvor med stort engasjement, ønsker vi å inspirere til at publikum selv kan se mulighetene og gleden ønskedrømmene våre gir.

Laget i verden

Visuell kunst, Trinn: 2-9
Velkommen til en utstilling med smykkeobjekter fra hele verden!
"Laget i verden" er en vandreutstilling med et utvalg av smykkekunst i samtiden. Med denne utstillingen ønsker Nasjonalmuseet å fokusere på opprinnelse og mangfold. Utstillingen handler også om å reise fra land til land, om påvirkning og inspirasjon der man er.Tolv utvalgte kunstnere fra seks av syv verdensdeler (Antarktis er ikke med), har sendt sine verk til Nasjonalmuseet. Her er smykkene samlet og blitt til en vandreutstilling. Den er klar for visning til skoler. For å understreke smykkenes reise blir de vist i montre og montert på paller. Utstillingen får plass i et klasserom."Laget i verden" skal formidles til 2., 4., 6., 8. og 9. trinn. Høsten 2018 skal turnéen til Nedre Eiker.
Uttrykksform
Målgruppe
Tidspunkt
Åpne filter