Steinerskolen i Hurum

Steinerskolen i Hurum

Postadresse: Åsheimveien 10, 3490 Klokkarstua

Besøksadresse: Åsheimveien 10, 3490 Klokkarstua

Telefon: 32 79 21 90

Kontaktperson: Jeanette Ward, jeanette.ward@asker.kommune.no

Antall produksjoner: 9

  • Alle

BRØDRE & SØSTRE H19 (Brageteatret i samarbeid med NIE Teater)

Scenekunst, Trinn: 8-10
BRØDRE & SØSTRE
Brødre & Søstre er fortellingen om Katrine, Tiril, Markus og Fredrik og. Fire venner som har gjort det meste sammen, og som alltid har stilt opp for hverandre. I løpet av 9.klasse skjer det en forandring. Markus blir forelsket, Fredrik begynner å spille i band, Tiril er sint på alt og alle og Katrine har lyst til å ligge under dyna for alltid. De glir fra hverandre, og etter ungdomsskolen mister de kontakten. Det går ett år. Det går to år, før Tiril ringer til Markus og Fredrik og spør om de vet noe om Katrine. Ligger hun fortsatt under dyna? Har hun flyttet utenlands? Hvor er det blitt av henne?Prosjektet Brødre & Søstre har fokus på psykisk sykdom i nære relasjoner. En psykisk lidelse er en stor og uforutsigbar påkjenning både for pasienten, og dens pårørende. Med utgangspunkt i dokumentarisk materiale har NIE skapt en forestilling om menneskesinnet, skarpt vårlys, selvivaretagelse og mørkets kraft.Forestillingen er utviklet for, og med målgruppen 13 +Konsept og regi: Kjell MobergScenografi og kostyme: Katja Ebbel FrederiksenLysdesign: Norunn StandalKomponist: Helder Deploige
Produsent: Iva Moberg/Uta Guildhus

Teater og psykisk helse
Brødre & Søstre omhandler temaet ungdom og psykisk helse, og er demed en ypperlig anledning til å ta opp dette aktuelle emnet i klassene. 
Brageteatret samarbeider med Senter for oppvekst i Drammen kommune, for å sikre at ulike teaterforestillinger i DKS kommuniserer til målgruppa barn- og unge på en relevant og troverdig måte.Psykolog Birthe Dahle i Oppvekstteamet har ved flere anledninger vært involvert i våre produksjoner, og uttaler følgende:

"Det å ha det vondt og vanskelig i perioder av livet er helt normalt. Likevel  har ofte det å slite psykisk blitt gjemt unna og forbundet med skam. På teateret kan man løfte noe som er skummelt opp i lyset, og kanskje gjøre det mindre truende. Det å oppleve, kjenne igjen og dele vonde tanker og følelser sammen med andre, minsker ofte opplevelsen av å være ensom og annerledes. Slik kan teateret være med å bidra til å bedre den psykiske helsen både hos barn, ungdom og voksne."
Brageteatret oppfordrer skoler som har tilgang til helsesøster, om å informere vedkomne, og til å se forestillingen sammen med elevene. 

Dei vonde tekstane 2019-20

Litteratur, Trinn: 8
Den Kulturelle Skolesekken: I ungdomsbøkene sine tek Anders Totland opp alvorlege tema som sjukdom, død og overgrep. Kva er det som gjer at han skrive om så vanskelege tema?

EKORNES i 100

Musikk, Trinn: 1-7
Én musiker på 100 trommer presenterer rytmer fra 100 land, på instrumenter som er opptil 100 år gamle!Når Kenneth Ekornes spiller, ser han for seg forskjellige landskap og tidsepoker som han omformer til lydlabyrinter. Instrumentene hans er både 100 år gamle trommesett og moderne elektroniske slagverksinstrumenter. Ved hjelp av trommene forteller han at tiden og utviklingen går fortere og fortere i den moderne verden. Ekornes selv har i løpet av de siste 20 årene besøkt mer enn 50 av de landene han henter inspirasjon fra, blant annet Brasil, India og Norge.

En bror for mye 2019-20

Litteratur, Trinn: 3

IRL - In Real Life

Visuell kunst, Trinn: 2-9
I utstillingen IRL møter elevene skulptur, maleriinstallasjon, digitalt trykk og tekstil. Utstillingen undersøker hvordan samtidskunstnere bruker symboler fra populærkulturen til å fortelle oss noe m vår egen tid; begjær, trender, utfordringer og tendenser. Kunstnerne i utstillingen bruker en tilsynelatende enkel symbolikk, men med alvorlige undertemaer. Hva gjør den digitale tilstedeværelsen med oss? Hvordan kommuniserer vi i postinternett tid? Hvorfor er populærkulturen så viktig i lesningen av vår egen samtid og hvordan iscenesetter vi oss selv i vår hverdag? Diskusjon rundt original/ kopi, luksusvarer/ samtidskunst og virkelighet/ avbildning er også noen av spørsmålene som vår formidler skal diskutere med elevene.
Utstillingstittelen referer til begrepet IRL, som står for forkortelsen In Real Life, altså i det virkelige liv. Kan man leve et virkelig på nettet? Lever man et virkelig liv selv om vi iscenesetter oss selv på forskjellige måter?

Ravi

Musikk, Trinn: 1-7
Ravi ær en påpartist såm vi trygt kan kale påpstjærne. Han har vært på tåpn a VG-lista såm bestselgnde plateartist, å ær mest kjent får ”laneplagr” såm Utadæsjælåplevelse å Dødsøt.
"Laneplagr" ær får øvri de vi kaler sangr såm blir spilt åvralt, å helst me melodier såm klistrer sæi til jærnen, så de var ike helt tilfeldi at Ravi ble programledr får enærkå teves program Landeplage.Ravi har åså vært programleder for Idol å Eks Faktor, å når han kåmr til skoln får å spile egne hits er de græit å vite at han kan være ganske morsåm å flink til å fårtele.
Jør dere klare får en utaderesjælopplevelse!

Ritam - ரிதம் - ритам

Musikk, Trinn: 8-10
I konserten RITAM møter vi Jovan, Stephane og Bojan som møttes i verdensmetropolen Paris. Bojan og Jovan er begge fra Serbia men bor i Frankrike og Norge. Stephane er Tamil men bor i Frankrike. Ritam er det samme ordet på serbisk som på tamilsk og betyr rytme på norsk. Og akkurat som språk er ulike, er også musikken ulik og bærer preg av der Jovan, Bojan, og Stephane har sine røtter.Gjennom dette musikalske møte, berører konserten temaer som demokrati og migrasjon og hvordan vi uproblematisk kan kommunisere med ulikt språk og ulike musikalske røtter. "Å få inn ulike kulturer fra andre land i DKS, vil bidra til at barn og unge enda bedre forstår hvilket multikulturelt samfunn vi lever i. Dette er viktig å ta tak i da de enda er unga, her skal det jo være plass til alle". Marius Ekhagen, Ungdomsrådet i Kulturtanken Les mer om Ungdomsrådet i Kulturtanken

Tabber og tangenter 2019-20

Litteratur, Trinn: 6
Tabber og tangenter tar sikte på å la elevene erfare hvordan både ord og musikk påvirker fantasien vår, og bevisstgjøre dem på virkemidler de til en hver tid omgis og påvirkes av. Og ikke minst: øke elevenes leselyst gjennom en god litteraturopplevelse

Ønskedrøm (Det Andre Teatret)

Scenekunst, Trinn: 5-7
Den vanlige verden er ikke nødvendigvis kjedelig, den er bare veldig, veldig vanlig. Men, når vi drømmer - våkne eller sovende - kan det være rart, spennende, fantastisk og skummelt, men absolutt ikke vanlig.Utøverne får drømmer og ønsker fra publikum i begynnelsen av forestillingen som blir utgangspunkt for korte og lange improviserte historier og situasjoner. Målet er at alle ønskedrømmene skal bli fantastiske! En publikummer får ansvaret for å lydlegge hver scene med en tilfeldig sang fra vår sampler.Gjennom å gi liv til barnas drømmer og ta ethvert ønske på alvor med stort engasjement, ønsker vi å inspirere til at publikum selv kan se mulighetene og gleden ønskedrømmene våre gir.
Uttrykksform
Åpne filter